måndag 18 juli 2011

Lands Öppen Trädgård 2011

Igår övergav jag sömnaden (ah, jag hann allt sy lite på morgonen ;-) ) för mitt andra stora intresse - trädgård. Det var nämligen dags för den årliga trädgårdsvisningen som tidningen Land anordnar i hela Sverige. Det blev en heldag med familjen, för i år fick jag även med Johan. Jag fick dock muta honom med att det inte bara gällde att åka och titta på trädgård utan att vi skulle fortsätta vidare till Trosa för lite semesterflanerande och god mat, och även det fick vi. Trosa har jag aldrig tidigare besökt och det var så fint som jag föreställt mig. En härlig sommarstad med kanalen, båttrafik och härliga gamla hus.

Men största behållningen hade jag nog av trädgårdsvisningen iallafall ;-) En helt underbar trädgård, Eva Bratt och Sören Gustavssons trädgård i Björnlunda, där jag hittade mycket inspiration till mina planerade projekt i trädgården. Förutom underhåll av två stora rabatter (i den ena pågår omplantering och den andra skall planteras om under nästa år) så har jag planer på att utvidga mitt lundparti under blodlönnarna och naturligtvis skall framsidan anläggas tillsammans med garageuppfarten. Nej, nu fortsätter vi vidare till härliga bilder på trädgården!


"Skogspartiet" var helt underbart, precis den känslan vill jag skapa vid mina blodlönnar, som tyvärr bara skall bli en till antal eftersom vi måste såga ned den andra för den står för nära det nybyggda garaget. Därför har jag tänkt att plantera ett nytt träd som inte skall stå riktigt lika närma och inte bli lika stort. Jag har haft svårt att bestämma mig för vilket träd jag skall välja, strimlönn, glanskörsbär, gullregn eller något prydnadskärsbär. När jag såg detta lundparti så insåg jag att jag kanske kan ha flera träd på liten yta. Det ser så trevligt ut med alla stammar man ser när man kikar igen detta parti. Vi får väl se när jag väl kommer så långt.


Det är så trevligt och fint att blanda torvblock med stenar och detta har jag redan påbörjat i den omplanterade rabatten. Att även bygga upp två lager sten för att få ytterligare höjd på rabatten var inte så dumt. Ett bra sätt för mig som inte kan handskas med för stora stenar då det är handkraft som gäller. Fast det går ju åt ett antal stenar till detta. ;-) Undra hur de har förankrat/stabiliserat det övre lagret? Några gångar som leder fram till en lite sittplats vill jag ha i mitt eget skogsparti (gärna med en litet vattendrag med dimmaskin). Gångarna skall jag dock täcka med bark istället för som här, grus.


Att blanda lövträd, buskar, barrväxter och roddisar är så himla fint, tycker jag. Jag har dock en förmåga att få det lite för trångt i rabatterna och missar då denna luftighet som fanns i Björnlunda trots många buskar och träd. Tål att tänkas på när man planterar!

Åh, nu blir jag sugen på att fortsätta anlägga min trädgård, men just detta parti vid blodlönnarna måste dock vänta till vi har dränerat även baksidan av huset. Grävmaskinen måste kunna komma in och baksidan av garaget/skogspartiet är enda stället den kan göra det på.



Ett träd som skulle vara helt fantastisk tillsammans med den kvarvarande blodlönnen är Korstörne (bild ovan), med sin härligt ljusgröna färg. Detta träd upptäckt jag i en av mina favvo trädgårdsbloggar, Katarinas trädgård. När jag läste lite mer om det så skulle det bara vara härdigt i zon 1 och ströks därför på min önskelista. När jag nu såg ett sådant träd här uppe så väkte det mitt intresse igen. Kanske, kanske....


Denna känsla framför uteplatsen i Björnlunda skulle passa vid vår garageuppfart. Jag har redan tidigare planerat att jag skall fortsätta med vår entrégångstema med grus och sten. Entrérabatten har dock en hel del välvande perenner som älskas av fjärilar och fråmåt gatan vill jag nog ha det mer strikt, kanske lite japansk känsla utan att det blir "betongkänsla".





Känslan som är på bilden nedan är precis så som jag vill ha det, isåg jag. ;-) Upphöjda rabatter med stenkanter hade jag planerat sedan tidigare. Att få lite höjd och grönt med hjälp av lite mer "sterila" buskar såsom dvärglönnar ger ju det härligt gröna och att sedan vara restrektiv med plantering av perenner och endast sätta kuddväxande tillsammans med mindre varianter på barr och kanske dvärgroddisar. Det kunde vara något. För att få ytterligare lite höjd så kunde man plantera ett pelarträd. Vid uteplatsen i Björnlunda så hade de planterat en pelarbok tillsammans med deras Korstörel, kanske kunde detta vara något.




Roddisar, dvärglönnar och gräs i en härlig kombination. Ett miskanthus vill jag verkligen ha i min trädgår både på baksidan av garaget (bredvid en planerad sittbänk) och på framsidan. Innan vi dränerade huset hade jag ett Miskanthus, men det överlevde inte tiden i köksträdgården.

Då var årets Öppen Trädgård till ända och jag längtar redan till nästa år. Man får en sådan enorm inspiration efter ett besök i en härlig trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar