tisdag 19 juli 2011

Mjukisset!

För någon vecka sedan så gjorde jag ett besök i den nyöppnade Stoff & Stil i Göteborg. Så trevligt det var att kunna se alla tyger på riktigt och inte köpa "grisen i säcken" som man oftast gör därifrån. Med mig hem fick jag bl a ett gosigt sweatshirttyg, en kvalité som jag faktiskt aldrig testat därifrån. Jag är helnöjd, tyget har så go flossad baksida. Detta tyg fick bli en mjuk och skön huvjacka med tillhörande muddisar som passar bra kyliga sommarkvällar men även till hösten på dagis.




Huvjackan sydde jag efter samma mönster som den turkosa huvjackan, men denna gången så fick huvan bli fodrad med svart/vitt stjärntyg från JnyDesign vilket tillät en dragsko i framkant på huvan istället för kantband. I kanalen satte jag fast små öljetter som jag köpt hos Bibbi. Det blev ett riktigt proffsigt resultat tycker jag. Dragskon har "stoppar" som jag köpte vid mitt besök på Stoff & Stil. Tyvärr så var jag inte så planerande så jag köpte matchande mudd när jag handlade, så därför fick det bli en snabbleverans från Tygpyssling med randig mudd. Detta blev trots allt väldigt bra och ger lite liv åt jackan. Nedtill så sydde jag på mudden så jag fick råkanten på sweatshirttyget utåt på samma vis som den turkosa jackan.



För att få en snygg avigsida vid huvan så använde jag mig av "Blomma åker vagn/Thea´s" förnämliga tips. Man syr på ett kantband på fodret som man sedan stickar fast, detta gör att man får en supersnygg finish även på insidan. Ytterligare en nivå av "finish" tycker jag man får av mina superläckra storlekslappar. Vänder man på etiketter så hittar man tvättråd och hemsideadress. Visst är de fina mina storlekslappar? De har jag beställt från 3exter och jag kan verkligen rekomendera att beställa därifrån. Man får så mycket hjälp av Ulrika som driver företaget och innan man godkänner så får man se ett kort av vävda etiketter. Toppenbra!



Dragkedjan jag använt mig av kommer ifrån Bibbi och jag tycker att dessa transparanta dragkejorna är så smart för de passar ju till allt. Därför kan man beställa några stycken så man har hemma när andan faller på att man vill sy en jacka. I vanliga fall brukar man ha många dragkedjor men ingen som passar i färg.



Jackan har naturligtvis dekorerats med några broderier också (jag älskar fortfarande min brodermaskin) och denna gång i diskret ton i ton. Eftersom sweatshirttyget är lite fluffigt så skapas en härlig effekt. Broderiet är från samma serie som jag använde till Gabriels"kalaskläder" och kommer från Huups!. Jag har dekorerat ryggen, ärmen och bröstet med varsitt broderi.



Både på jackan och på byxorna har jag för första gången använt mig av mina fina nya "namnlappar" med slända på. Åh, det blir så proffsigt och snyggt och även med dessa är jag helnöjd. Eftersom det står nyfiQen på tvättlappen så räcker det min logga på lappen. Även dessa kommer naturligtvis från 3exter. Nästa gång kommer jag uppdatera mina andra namnlappar med namnet på. Gjorde inte detta vid denna beställning då jag blev lite snål, men kanske blir det en kompletteringbeställning när lite inkomster från marknader ramlar in. Helt klart blir det från 3exter igen iallafall.



Till denna jacka har jag sytt ett par matchande mjukisbyxor och även de fick den randiga mudden i benslut. I midjan har jag sytt fast brett resår och för att få liknande utseende som huvjackan har jag öljetter och dragsko även här.



modell: Ottobre 1/2008 modell nr 26 med något modifierad huva och knäppning. Även lite förlängd i både kropp och ärm. Storleken är 92 cl, men jag skulle snarare kalla den 98/104. Byxor är nyfiQens muddbyxa med resår i midja och mudd i benslut i förlängd 86/92

material: grå sweatshirttyg och snörstopp från Stoff & Stil, dragkedja och öljetter från Bibbi, mudd från Tygpysslingen.

att tänka på: Helnöjd med kläderna även om sömnaden strulade lite på slutet. Små tankevurpor gjorde att dragkedjan syddes på på fel håll och mudden nedtill i fel ordning. Lite sprättande, men det var det värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar