söndag 29 maj 2011

Omplantering pågår!

Förra helgen var en riktig trädgårdshelg och musklerna fick verkligen arbete. Perfekt väder, sol men inte allt för varmt och jag fick så mycket gjort. Så underbart!


Det är åtta år sedan som vi flyttade in i vårt hus och eftersom jag redan innan var en trädgårdstok (hade tidigare ett gammalt hus med härlig trädgård) så påbörjades trädgårdsplaneringen direkt. Två stora rabatter tillsammans med vår damm på baksidan anlades redan direkt och de är nu i stort behov en uppröjning. Målet är att en av de två skall vara omplanterade nu i sommar, rabatten intill dammen får vänta till nästa år. Jordförbättring (sandblandad jord med 1/3 torv), förbättrande av rabattkanter och omplantering står på schemat. För att få snygga rabattkanter utan gräs som växer in, så har jag valt att göra rabatten lite upphöjd med hjälp av sten och torvblock. Ut mot den soliga gräsmattan blir det sten och mot lundpartiet (som i framtiden skall byggas ut) så blir det torvblock för att förstärka skogskänslan.



Så här ser området ut som är årets projekt. I framkant ser ni den runda gräsmatta som finns framför vår terass, i bakkant finns våra blodlönnar med lundpartiet ut mot gatan. Till vänster om bilden ligger vårt nybyggda garage. I rabatten som jag skall plantera om finns förutom en hel mängd perenner, ett rosenhagtorn, en klätterros (Flammentanz) och ut mot grannen är det planterat en cypress, en snöbollsbuske och en toppgran som skall vara lite insynskydd.



Rabattkanten består av lite större sten och utanför dessa har jag grävt ett dike och fyllt upp med stenmjöl med en betongsten längst upp som gräsklipparhjulet kan köra på. Jag hoppas att detta skall vara ett bra sätt att få till en snygg och lättskött gräsmattekant. Längst upp i högerkant så skymtas dammrabatten.


Så här ser den "djungel" ut som är i stort behov av omplantering. Sammanvuxna perenner med en del ogräs. Längre bak i rabatten kan ni skönja cypressen som är helt blå av en klättrande klematis. Cypressen stod intill huset när vi flyttade in och jag har så svårt att slänga ut större buskar. Jag planterade om den och lät en klematis dölja den bruna sidan som tidigare var vänd in mot husfasaden. Vid omplantering tänker jag plantera tätt för att få tillbaka denna täthet rätt snart, men förhoppningsvis utan flertalet av ogräset. Några mer aggresiva växter såsom ulleternell och xxx (jag blir tokig när jag inte hittar namnet - gula höga blommor som oftast finns i amla trädgårdar) får antingen flytta till komposten eller planteras med rejäla rotavgränsare.

1 kommentar:

  1. På tok för länge jag kikade in hos dig. Tack igen för boktipset, dessa böcker skall inhandlas och läsas. Nu ska jag dreggla vidare över dina awesome trädgårdsbilder...

    SvaraRadera