tisdag 10 maj 2011

Gör om gör rätt - guldkorn del 1

De senaste veckorna har jag äntligen tagit tag i trädgårdsarbetet, ett arbete jag egentligen tycker är väldigt trevligt. Nu är potatisen satt (Johans arbete) och jag har sått i köksträdgården ( i år blir det vaxbönor, sockerärtor, underbara rödbetor, morötter och 2 sorters sallad). I helgen fick vi även leverans av växthusglas som skall sätta på plats inom kort (taket rasade in redan förra vintern av all snö) så att  vi kan påbörja odling av tomater, gurka, physalis och paprika som jag har planerat.

Vår trädgård kan delas upp i flera olika "rum", lundpartiet, dammområdet med terassen, köksträdgården med växthuset och framsidan med garageuppfart. I söndags, som var en heldag ute i trädgården, rensade jag upp terassrabatten som är en del av dammområdet. För några år sedan gjorde jag iordningen denna rabatt, planterade några rosor och satte kantsten runt om. Den hårda vintern har dock varit kärv för växterna och bland annat så har dessa rosor "fått stryka på foten" till Johans stora glädje (de rivs när han skall klippa gräset). Rabatten rensades på växtlighet och fick dessutom en rejäl jordförbättring i form av naturell torv. Planen var nämligen att plantera hortensior som bas. Med inspiration av bloggen "Katarinas trädgård" så vill jag även ha ett "klättertorn" och formklippt buxbom, så efter jobbet gjorde jag ett besök på de två olkala plantskolorna och köpte en del växter. Det som återstår är att komplettera med klematisen (som jag tänkt handla Äppelgården som är duktiga på just klematis) och en buxbom när tillfälle ges.



Så här blev då resultatet och jag hoppas att "gör om gör rätt" ger resultat och rabatten blir så fin som jag ser den framför mig. Längst fram så har jag tagit vara på de lammöron och lavendel som jag hade tidigare i rabatten, jag har även kompletterat med ett vitt löjtnanshjärta och en vit Praktriddarsporre "Moerheimii". Efter det har jag tänkt mig den formklippta buxbomen och vit klematis på ett "trätorn". I denna delen av rabatten har jag jordförbättrat med gödslad och kalkad torv då dessa växter mår bättre av det. Efter klematisen börjar surjordspartiet med två hortensior, först en ljusrosa/vit  "Pink Fusion" och sedan limevit "Annabelle". Mellan horteniorna skall en hög trädgårdsruta Thalictrun "Elin" få stick upp och framför skall en vitbrokig klätterbenved "Emerald Gaiety" få tjäna som marktäckare. Framkant kompletteras även med två vitstrimmiga funkior och europeisk hasselört. Längst bak skall en ormbunke  skymma den tråkigt blå vattentunnan.

I övrigt så känns trädgården lite skamfilad efter två års misskötsel och det är en hel del rensning och "finlir" som behövs. Men studerar man närmare så hittar man en hel del guldkorn iallafall, så pass många så jag fått dela upp dem i två inlägg (när jag kommer igång med kameran i trädgården så är jag svår att stoppa). Vi börjar med framsidans guldkorn, där jag har en hel del överaskningar i form av alla vårlökar som jag stoppade ned i jorden i höstas, kungsängslilja, pärlhyacinter i både vitt och blått, flera olika påskliljor och tulpaner samt en del tidigar scillor som redan blommat över. I just denna rabatt är det trevligt att slösa med vårlökar då den ligger i anslutning till entrén där man passerar var dag. Det är just en sådan placering jag tycker är bäst för trädgårdens tidigaste blommor för jag är lite dålig att ta mig ut i övriga trädgården dåvid den tiden.
blå och vita prälhyacinter


en underbar blandning av vårlökar - tulpaner i vitt och purpur, doftande pingstliljor och pärlhyacinter


underbara, underbar kungsängsliljan


I framsidans stora rabatt så finns det även en del tidigblommande perenner såsom backsippa, gullviva och bergenia som blandar sig fint med de purpurfärgade tulpanerna. En annan av mina stora favoriter är den härliga töreln som jag köpte på en marknad för några år sedean. Dess underbar kombination av färger (purpur och lime) har jag bloggat om förr.


En fantastisk färgkombination på törel som blir ännu bättre om någon vecka när den är mer utslagen.

En citrontimjan "rinner" nedför kantstenarna i rabatten och väller ut i grusgången.

Även vintergrönan rinner ned från rabatten och söker sig till fågelbadet som ligger i grusgången.


 

Till sist så har jag vårplanterat i entrékrukan och pyntat lite bredvid. I krukan har jag planterat ett videträd och vid fötterna växer mörkt purpur, nästintill svarta minipenséer tillsammans med en timjan. Till sommaren har jag tänkt att byta ut penséerna mot salvia och någon rosa hängande sommarblomma. Även krukan skulle jag vilja byta ut mot en liten större fyrkantig gråsvart variant. Vi får se vad som händer när sommarblommorna skall planteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar