måndag 16 maj 2011

Snygga jeans - en favorit!

Länge sedan det var ett inlägg om sömnad, inte för att det inte sys utan för att bloggandet bortprioriteras på grund av tidsbrist. Ett av de senare alstren är ett par härliga jeans till charmtrollet Gabriel (får man säga så om sin egen son?). Jeansen är sydda i mitt eget mönster Buxus, ett av favoriterna. De har härligt lågt sittande, stora bakfickor som ger ett "baggy" utseende, i fram har de riktiga fickor som uppskattas av en liten grabb som anser sig stor. Gylfen är endast markerad med en stickning, men på nästa byxor blir det en "riktig" fuskgylf (= riktig föutom att den saknar själva dragkedjan). Byxorna har mudd och resår i midjan och resår i benslut. Fickorna har jag prytt med mitt namnband, ett härligt rött band med stjärnor och ett broderi med stjärna i rött, marin och ljusblått. Byxorna är sydda i ett helt fantastiskt jeanstyg från NeaNobelle, köpt på syfestivalen i höstas, jeanstyget heter Gina.

Nu lite härliga bilder på både byxor och lilleman.








T-shirten Gabriel har på sig är det senaste alstret - en "rockt-shirt" helt i Gabriels smak, ett blogginlägg kommer förhoppningsvis inom snar framtid.

modell: Buxus i stlk 98/104

material: jeanstyg Gina från NeaNobell, mörkblå mudd från Stoff & Stil och 1,5 cm bred resår i benslut och 2,5 cm bred i midja från Bibbi

att tänka på: benslutsresåren sträcker sig en del när man stickar ned den, men den drar ihop sig vid första tvätt. Jag brukar använda samma längd som vid mudd i benslut. Byxan är en klar favorit här hemma - tyget är kanon och modellen, om jag får säga det själv,  är perfekt.

2 kommentarer:

  1. Guuud vilka snygga kläder! Att dina byxor är galet snygga vet jag ju redan! De här satt vekligen jättsnyggt. Tror det är samma tyg som jag hade till lillebrors byxor. Visst är det snyggt?

    Sen har jag nog missat gitarrtröjan. Den är ju för tuff!

    Såklart man får skriva charmtroll om sina egna ungar. Självklart! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag är ganska ny på att sy kläder, men lite sugen på att sy lite till mina båda pojkar. Så fick jag syn på den här bilden på intenet. Jag är nämligen ute efter några bra mönster, och tyckte det här verkar superfint. Jag tycker att det är en jungel av mönster där ute och har svårt att välja och se vilka som är bra eftersom jag är så ny på området. Går det att få köpa det här mönstret, kan man klara det som nybörjare (jag har sytt en del annat tidigare)eller har du tips på något annat bra mönster på muddjeans. Skulle även vilja ha mönster på t-shirt, mysbyxa och luvtröja. Muddjeansen skulle behöva vara stl 128. Vore väldigt tacksam för svar.
    Hälsningar Carolin
    Svara gärna på andersson.carolin@gmail.com

    SvaraRadera