torsdag 5 juni 2014

Sommarblommor på plats!

Nu börjar alla sommarblommor komma på plats. Jag har haft en liten annan strategi, eller rättare sagt ingen strategi alls, i år. Jag har köpt lite blommor då och då allt eftersom jag har hittat dem men jag tror det blir ett rätt bra resultat iallafall. Min stora höga kruka köpte jag faktiskt för två år sedan på rea hos Solliden handelsträdgård i Hunnebostrand. I år är första gången jag använder den och jag hade tidigt bestämt att jag skulle ha en afrikans blå lilja. När jag hittade stora exemplar på Strandviks, den lokala blomsteraffären, så slog jag till. Ett nyköpt vattenbad och ett försök med jätteverbena blev ett rätt trevligt arrangemang. Jag har inte odlat jätteverbena någon gång, men tyckt att den har varit så fin när jag sett den i andra bloggar. Jag hoppas det skall se snyggt ut hela sommaren här i södervägg.




Även blomsterlådorna under fönstren har fått lite innehåll i år. Jag fyndade lite hängpetunior och bacopa när det var marknad här i byn. Inte helt fel att få plantorna till bra pris då det går åt några stycken till mina tre lådor. Det fanns ju inte något jätteutbud och jag var tveksam till de starkt lila petuniorna, men nu när de kom på plats så tror jag det blir riktigt bra. Det är inte varje år jag använder mig av blomsterlådorna men det blir så fint frodigt när jag gör det. I krukan borta vid trappen så fick penséerna lämna plats för sommarblommor för flera veckor sedan. Jag skall komplettera med några pelargoner i krukorna på de båda borden, än så länge duger faktiskt penséerna.




Entrérabatten är uppbyggd med flertalet torktåliga perenner, planteringen under min brokbladiga asklönn ser riktigt stäpplik ut. Entrén är ju varm söderfasad och omgärdas av vårt hus och av grannhuset som ligger tätt intill. Rabatterna är upphöjda och kantas av natursten mot de mer strikta betongplantorna och jag är mycket nöjd med området. Nästa år kommer jag nog att göra en renovering av rabatten och gräva om den, utseende kommer jag däremot att behålla. De söta nejlikorna blommar härligt med sina gråa stjälkar, de väller ut över stenkanten och mjukar upp.




Lite längre bort hittar med en kombination av lammöron, blodnäva och lavendel. Jag är lite dålig på att klippa mina lavendel och på bilden är det fjolårsblommorna som sitter kvar. Dags att ta ett tag med saxen innan årets blomning tar fart, kanske. Mitt i nävan har en frösådd tovsippa slagit sig ned. Det blir oftast bra när den bestämmer sina egna platser.




Sedan måste jag visa en bild på min härliga iris som sticker upp i min dammrabatten. Den är rejält ståtlig. Jag passar på att njuta av den för när den blommat över så skall den få flytta över till buskrabatten, åtminstone provisoriskt medan jag gräver om dammrabatten.




Mina lundrabatter är välfotade och jag hoppas ni inte tröttnar på motiven. Den inre lundrabatten, som grävdes om i förfjol är så fantastiskt fin och välvuxen nu. Man hittar hela tiden nya vinklar och jag bara älskar dess lummiga och gröna utseende. Jag har inte riktigt planerat dess innehåll, men visst funderar man på de närmsta grannarna när man skall gräva ned en växt. Ibland gräver man bara ned där det finns plats. Trots allt så tycker jag färgskalan är riktigt bra i rabatten. Här nedan är det en vanlig blå akeleja som matchar fint med de stora ruggarna med bergsklint.




Sedan har jag ett litet dilemma. Jag tycker det blev så bra och mysigt med sittgruppen vid dammen. När rönnsumaken har slagit ut helt så blir det en liten djungelkänsla med de två träden som ramar in parasollet. Men jag har ju sedan länge tänkt mig att placera två däckstolar här vid dammen då jag och sambon brukar avsluta sköna sommarkvällar med lite filosoferande här. Nu är däckstolarna målade och i eftermiddag skall jag montera ihop dem. Frågan är om sittgruppen skall få flytta tillbaka till uteplatsen på framsidan där den ursprungligen stod. Jag har på känn att jag kommer att flytta trädgårdsmöbler fram och tillbaka några gånger den närmsta tiden. ;-) Återkommer med resultat



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar