måndag 5 maj 2014

Ytterligare en trädgårdshelg

Ja, det blev ytterligare en trädgårdshelg. Jag hade nästan önskat mig lite sämre väder, gärna regn, för jag är grymt sugen på att ta tag i mina nya tyger och få lite nya kläder sytt. Jag har iallafall fått mönstren utklippta och kanske blir det lite tyger tillklippta en kväll i veckan. Men trots sysuget så lockade trädgården och solen utanför fönstret för mycket.



I lördags blev istället dammen städad och det känns skönt att äntligen få höra porlandet igen. Vi har ju dammen strax utanför terrassen så redan när man öppnar terrassdörren så hör man porlandet. Så mysigt! Fiskarna får vänta ytterligare en vecka innan de får flytta ut, jag vill att vattnet skall stabilisera sig lite.



Jag kan ju inte ha en dag ute i trädgården utan grävning ;-) så därför fattade jag grepen och påbörjade renoveringen av dammkullen. Jag grävde ute rabatten lite för att kunna flytta min höstrudbeckia på sin rätta plats direkt. Det känns skönt att ha flyttat den innan den har växt sig alltför stor.


Det kommer för övrigt bli mycket grävande men jag räknar med att arbetet kommer ske under hela sommaren. Det får ta den tid det tar och man får stå ut med röran under tiden. Förhoppningsvis kommer resultatet bli bra, jag längtar lite till hösten när man får hålla på med själva anläggandet och planteringen. Det är ju så fantastiskt roligt.


På söndagen var det dags att fatta grepen igen för jag behövde få ned mina sparrisplantorna som jag beställt från odla.nu. Förutom sparrisen så beställde jag två änglatrumpet och en Afrikansk lilja. Jag har aldrig beställt därifrån så det skall bli spännande att se resultatet.


Sparris är något som vi älskar och jag ser fram emot härliga nyskördade sparris från egen odling. Jag har tänkt att sparrisen efter man skördat klart skall bilda en trevlig häck framför köksträdgården. Jag tror det kan bli riktigt bra.








2 kommentarer:

  1. Vilken underbar trädgård du har! Förstår att det är mycket jobb att hålla dén i så fint skick :). Önskar att jag hade lite intresse av att sköta om min trädgård, men tyvärr saknas den genen hos mig. Så man kan verkligen undra varför vi köpte ett hus med 3500 kvm tomt... Men jag älskar mitt hus ;) Tur att det skall komma lite regn i veckan så du får lite tid till att sy dina nya fina tyger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din underbara kommentar. Ibland önskar jag att jag inte hade så många intressen för det känns som jag inte hinner med. ;-)

      Radera