måndag 19 maj 2014

Trädgårdströst

Det har varit en tung helg med stor sorg och inspirationen är inte på topp. Vi har hela familjen en ledig måndag då skola och fritids är stängt och sambon och jag har semester. Det började så smått på torsdag kväll då jag snubblade olyckligt och mina revben fick ta smällen. Resultatet blev att något revben antingen är brutet eller har någon spricka. Smärta, smärta och det är med stor bedrövelse som jag inser att grävning måste undvikas en längre tid. Men det är ingenting gentemot den stora sorg vi känner då en familjemedlem lämnade oss i lördags kväll. Vi vankar av och an och distraherar oss med lite småfix här hemma. En trädgårdsrunda med kameran i hand, muffinsbak, ogräsrensning och lite sticke på terrassen skingrar tankarna en liten stund.




En av mina favoritplatser i trädgården är mitt lundparti under den stora blodboken. Det blir många bilder därifrån. Jag är så ruskigt nöjd med stora lundrabatten i mitten som jag anlade ifjol. Efter lördagens växtmarknad så känns det som den börjas fylla på med växter rätt bra dessutom.




Den stora blodboken är som ett tak över kullerstensplatsen med rottingfåtöljen längst in i området. På somrarna kan det bli riktigt torrt härinne och då får vattenslangen blockas fram, för övrigt försöker jag låta bli att vattna mina rabatter.




För att bli av med lite sten så fixade faktiskt sambon till kullerstensgången som leder ut till gräsmattan för några år sedan, trots att trädgård inte är hans största intresse. ;-) Jag hoppas revbenen läker snabbt för rabatten till vänster är ett av de grävprojekt jag planerar i sommar. Den skall grävas om, rensas från ogräs och få en rejäl jordförbättring.




I gångarna har jag lagt täckbark för att skapa en skogskänsla och i helgen ställde jag ut några slitna gamla hinkar som jag tänkt plantera något i. Kanske fyller jag dem med någon daglilja, hosta, murgröna eller annat som jag hittar i mina rabatter - nyanser av grönt och bladens karaktär är det jag fokuserar på.




På kullerstensplatsen står min härliga rottingstol som tyvärr börjar bli sliten. Jag funderar på hur jag skall kunna rädda den. Jag har fyndat den på auktion och den är fantastisk skön att sitta i, en ny stol får inte samma känsla. I rabatten bakom samsas några rhododendron och azalea med den vitstrimmiga liljekonvaljen som sprider sig hej vilt. Den växer ju i en våtbädd och den får härja fritt däri, den kommer ju inte längre.




Just nu sitter jag på terrassen och njuter av det nyinsatta glaspartiet. En del arbete med det återstår, kanske borde jag ta tag i att rengöra och putsa rutorna. Men jag njuter ett tag till här i soffan av den härliga utsikten över köksträdgården och regnet som smattrar på taket. Snart är det dags att provsmaka våra muffins.

Njut varje minut, du vet aldrig vad som kommer att ske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar