måndag 12 maj 2014

Trädgårdsrundtur - köksträdgård

Hej igen! Detta inlägg hade jag planerat att handla om min sömnad för att få lite variation. Men jag har ju inte kommit mig för att fota så därför får det bli ytterligare ett trädgårdsinlägg. Jag hoppas ni inte tröttnar, ni som läser min blogg på grund av sömnaden. Det kommer sådana inlägg också. ;-) Nu fortsätter vi min serie om de olika områdena i trädgården.
 
 
Området för de ätbara odlingarna består av en köksträdgård, växthus och ett redskapsskjul. Förutom päronträdet så var redskapsskjulet det enda som fanns här när vi flyttade in. Jag är så glad över att det faktiskt fanns ett skjul där man kan ha allt som rör trädgården och slippa blanda dem med garaget alla redskap. De övriga delarna av området har har jag anlagt allteftersom och nu är det snart 10 år vi har bott i huset. I fjol så gjorde jag stora förbättringar i området och det arbetet har jag fortsatt med i år. Bland annat så har jag utökat och rensat upp i köksträdgården, jag har djupgrävt hela bädden och försökt att sålla ut alla rötter från flerårigt ogräs. I höstas så flyttade jag ut bärbuskarna en bit och de bildar nu en häck ut mot "fotbollsplanen". Jag har även planterat 10 sparrisplantor (finns inte med på nedanstående bild) som skall växa upp som en häck mot terassen. Jag tror det kommer att bli en bra inramning. Odlingsbäddar för grönsaker har utökats betydligt för tidigare har jag har bara odlat i 2 pallkragar. Potatislandet har vi dock kvar i det ursprungliga storleken och det får plats ca 3 kg utsäde.
 
 
 
 
 

Växthuset det övertog jag av pappa när han sålde mitt barndomshem och det är min lilla pärla. Visst har jag en dröm om ett betyligt större och finare växthus, men det här är helt klart bättre än ingenting alls. Jag trycker in mina plantor med ett "skohorn" och framförallt ifjol växte de helt underbart fint. Det som vanligtvis finns på plats är tomat, gurka, paprika, chili och physalis, i år skall jag även testa aubergine har jag tänkt. En dröm om vindruva och fikon finns och jag får fundera på hur jag skall kunna klämma in detta. I år skall jag testa att odla murarbaljor förutom de väl fungerande spirorören som jag använder. Murbaljorna ger ett mer ordnat intryck än de olika sorters krukor som jag haft tidigare. Några mer tåligare sorter av tomat skall jag försök placera på södersidan av vårt hus för att kunna skörda ytterligare lite mer tomater. Det går åt i vårt hushåll, där både sonen och jag är grönsaksälskare. ;-) Runt växthuset så har jag min lilla jordgubbsodling som jag skall försöka gräva om i vår. Jag har tänkt att bygga ihop några "kragar" som är måttanpassade runt växthuset och plantera om plantorna/revorna i dubbla rader. Lite utökning även av jordgubbsodlingen med andra ord.




Mellan köksträdgården och redskapsskjulet så har jag skapat en "barnkammare" för fröplantor jag krukar. Här har vi även placerat vår kompost som vi byggt i vår. Jordsäckar och trädgårdsplattor som tidigare var placerade här har fått flytta till andra sidan av redskapsskulet där jag rensade upp tidigare i vår. Jag är så toppennöjd med dessa områden som jag rensat upp och på så vis har det blivit en strukturerad plats på sådant som "inte är så fint" i en trädgård. Jag måste smita förbi ibland och bara njuta av ordningen. ;-)




 
Päronträdet fanns redan när vi flyttade in är av sorten Göteborgs Diamant och är som ett nav i området. Bakom detta träd står ett äppleträd som inte är helt optimalt. Det är av sorten Säftsaholm, vilket inte är någon smaksensation och det är dessutom felplacerat, det står för trångt mot både päronträd och skjul. Nu är det för stort för att flytta och det har stort affektionsvärde så det får stå kvar där det står och vi får gilla läget. Trädet gav vi, som 50-års present, till min mor (som gick bort i cancer -02) och vi flyttade med oss detta när pappa sålde huset. Val av sort var självklart då vi bor i Vingåker där det ursprungliga Säftsaholmsträdet står.




I höstas så tog jag tillvara på några trätrall vi hade och de får bilda golv till min lilla planteringshörna mot redskapsskjulet. Tanken är att den skall förbättras med en arbetsbänk och jag har kommit så långt så materialet är hemköpt. Vi får väl se när tid och lust finns för att få till denna. Det är iallafall riktigt skönt att ha en given plats sådd och omplanteringar mm. Att kunna arbeta i ordentligt ståhöjd istället för som förut sätta sig på gräsmatta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar