måndag 26 maj 2014

Njut varenda minut!

Ännu en underbar, fantastiskt, makalös sommarvarm helg har passerat. Mina superlativ räcker inte riktigt till. ;-) Det är sådant här väder och lediga dagar som gör livet värt att leva. Jag njuter varenda minut! På min bloggrunda och förberedelse av blogginlägg i går kväll så satt jag i solstolarna och kunde njuta av denna härliga utsikt. Ja, en stor blå pool är väl kanske ingen skönhet men ger en badälskare som mig ofantlig njutning. Vi skaffade den (eller rättare sagt fick låna den av sambons äldste son) förra sommaren och det blev en verklig aha-upplevelse. Det var pool som fattades för att jag verkligen skulle kunna koppla av i trädgården. Den gör att jag faktiska kan njuta av värmen i solstolen om man kan svalka sig med ett bad lite då och då. Ett kvällsdopp eller det rofyllda med att håva in gräs och skräp på kvällen är heller inte helt fel. Min dröm är ju att installera en fast pool, men i den frågan är jag och sambon inte riktigt överens.
 
 


I övrigt så bestod helgen mestadels av småfix och plock. Som sagt poolen ställdes iordning och jag påbörjade målningen av mina nyinköpta Airondeck-stolar. Grundfärg och första lagret med svart färg är på plats. Tyvärr inser jag nog att det krävs ytterligare två lager svart innan det täcker ordentligt. Det är straffet för att man köper billig färg. :-( Min planteringshörna passade utmärkt som arbetsplats även för målningen. Jag är så nöjd med denna även om bordet vid tillfälle skall bytas ut mot en platsbyggd arbetsbänk. Trädet på bilden är mitt döda olivträd som skall utgöra spalje åt mina sådda luktärtor. Vi får väl se hur det fungerar.




Nu är växthuset nästintill färdigplanterat då jag i helgen även flyttade ut mina gurkor, chili- och paprikaplantor. Det som återstår är att köpa ytterligare lite kogödsel och plantera mina tomater som skall stå i södervägg och även få ned mina physalis i murarbaljan framför vattentunnan. Jag fixade även till ordentliga klätterstöd till alla plantor och jag hoppas att de skall klara all tyngd det blir när plantorna växer till sig. I fjol så rasade en del när tomatplantorna vällde över de lite slarvigt ordnade upphängningarna.





För att få plats med alla plantor i växthuset så fick mitt lilla olivträd och kryddplanteringen flytta ut. Även de två krukorna med tidig sådd sallad och rädisor fick följa med, jag tror de mår bättre av att slippa den hetta som växthuset har under dagtid. Till vänster om den blå vattentunnan kan ni även skymta sambons helgprojekt. Han har hållit på att bygga en lång trapp ut från terrassen vid det nya glaspartiet vi satte in för någon vecka sedan. Mer om de projekten kommer i ett eget blogginlägg. Som vanligt så planerar och funderar jag lite i förtid och jag har redan bestämt att mitt olivträd och kryddodling skall få pryda trappen när den är klar. Jag kunde dock hejda mig ifrån att flytta upp dem lite provisorisk redan nu, men det krävde en rejäl kraftansamling. ;-)




I helgen har jag ju också gått ett otal trädgårdsrundor, både med kameran i högsta hugg och utan. Jag har sagt det förr och säger det igen, det är ju helt fantastisk härligt i trädgården nu. Här har jag fångat den härliga tovsippan som kikar upp genom flera olika sorters grönt. Jag tycker det är en härlig kombination med de silverglittrig bladen, vars namn jag inte kommer på nu.




Det behöver inte vara så mycket färg utan jag njuter av bladens olika form och gröna nyanser. Här nedan kan man bland annat se lungörtens härligt vitprickiga blad, strutbräkens lite uppnosiga och limefärgade attityd och stjärnklockans lite mörkare blad som vävs samman av blåsippa och myskmadra. Även kombinationen av tovsippan som kikar upp genom en bädd av vitblommande myskmadra är ju klockren om jag får säga det själv. Just denna del av trädgården, den inre lundrabatten är välfotad. ;-) Jag renoverande och grävde om den för två år sedan och den har blivit så fantastisk frodig och relativt fri från ogräs. Jag hoppas dammkullen skall bli likadan efter sommarens renovering. ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar