lördag 19 april 2014

Värme!

Vilken underbar och härlig dag det har varit. Den här tiden i trädgården, när värmen börjar komma och allt fullkomligt exploderar är ju helt ljuvlig. Jag började dagen tidigt med att fortsätta gräva och rensa ogräs i potatislandet. Efter lunch så lockade dock solen och solstolen lite för mycket och det blev en härlig tupplur och sedan var det svårt att komma igång igen. Ja, ja, det är en dag i morgon också och landet är snart färdiggrävt så jag hinner nog få ner potatisen imorgon. Det gäller att njuta av denna tiden.



Min absoluta favoritplats så här års är nog mitt lundparti, trots att den mellersta och nyanlagda rabatten inte är färdigplanterad och gapar därför rätt tom. Om någon vecka kan jag nog även njuta av det fantastiska skådespelet när blodlönnen blommar. Lundpartiet består av tre delar, yttre, mellersta och inre rabatten. Den första som anlades var den yttre som är längst ut mot gatan och består av två våtbäddar som jag anlade under blodlönnarna som då var två. Våtbäddarna kändes som ett måste för att rabatterna inte skulle behöva konkurrera med blodlönnarnas ytliga rotsystem. Här är rhododendron, azalea och andra surjordsperenner planerade.




Den inre rabatten är placerad under rosenhagtornet och ansluter mot gräsmattan. Även denna rabatt anlades tidigt efter att vi flyttat in i huset och har mer vanliga mormorsväster planterade i sig. Rosenhagtornet är fullt med mossa och har dåligt med bladverk så dess dagar är nog räknade. Jag planerar att byta ut det mot ett Prunus Accolade och låta en klematis klättra upp i dess grenverk istället. Denna rabatt har utökats de senaste åren och för två år sedan planterade jag om och gjorde en rejäl rensning i denna rabatt.

I fjol kom då äntligen den mittersta och länge planerade rabatten till. Jag slet mycket med denna rabatt då all jord kommer ifrån en gammal övervuxen kompost. Det var rejäl sållning av denna jord då komposten var helt ockuperad av kirskål. I kompostjorden blandade jag i rikligt med torvmull. Jag tror jag lyckats bra i min sållning för det verkar inte komma upp allt för mycket ogräs. I denna rabatt har jag börjat fylla på med buskar, en befintlig magnolia sieboldi, cypress, små azaleor och på rean i fjol köpte jag två blåbär, buskrosling, bambu och Miscanthus. I år skall jag fylla på med perenner.




Sedan måste jag visa lite före och efterbilder på gårdagens arbete. När vi flyttade in i huset för 12 år sedan följde det med en rejäl trave med ved. Eftersom vi installerade bergvärme direkt när vi flyttade in så har det inte gått åt så mycket. Jag tyckte jag kunde ha mer nytta av den plats som veden tog, den hade dessutom rasat bakom redskapsskjulet så jag röjde bort den (en som eldade mer kom och hämtade den) och fick på det viset plats för trädgårdsplattorna som ockuperade det utökade potatislandet. Dessutom blev det en perfekt plats under taket för jordsäckar som är bra att ha hemma. Så nöjd jag är med min nya snygga baksida på skjulet.




2 kommentarer:

  1. Du kommer alldeles säkert få en riktigt snygg rabatt när du är klar. Så här års tror jag alltid att jag gillar trädgårdsjobb för att upptäcka i juli när ogräset fodras att så var det inte. Jag ska försöka tänka mig för. Hoppas du har lika härligt väder vi har för idag ska takstolarna upp.

    SvaraRadera
  2. Så snyggt! Nu blev jag riktigt imponerad. Har aldrig tänkt på att man kan skapa en lund på det sättet. Vilket jobb du har lagt ner!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera