onsdag 30 april 2014

Underbara onsdag - kloka ord


Så är det dags för Lindas Underbara onsdag igen och temat denna vecka är kloka ord. Jag får lite kalla kårar när jag hör uttrycket då jag inte kan anses som särskilt klok. Åtminstone inte om man menar synonymt med förståndig. ;-) Jag är lite för spontan, galen och fanatisk för det. När jag väl gör något så går jag verkligen "all in" och blir helt besatt av projektet. Även om min far känner mig väl så kan han inte låta bli att ge mig kloka ord lite då och då och "han jag bor ihop med" håller oftast med. ;-) Vad det gäller trädgårdsarbete så brukar jag ofta få höra att inte göra mer än jag klarar av att ta hand om. Men hur lätt är det? Absolut helt omöjligt för en som tycker att trädgårdsanläggning och projekt i trädgården är det bästa som finns. :-)

Sommarens två större projekt är att asfaltera och anlägga garageuppfarten med kringytor (som ni kan läsa om här), samt att gräva om stora dammrabatten som idag mer ser ut som en kirskålsodling. Men som expertplanerare och drömmare så kan man ju inte låta bli att planera framtidens projekt också, sommarens projekt har jag ju stort sett färdigplanerade. Det är ju det här med att leta inspiration, fundera, skissa och drömma som är så fantastiskt roligt. För tillfället är det en rosträdgård som upptar mina tankar. Jag har insett att jag saknar en mormorsrabatt med stora svepande perenner och härligt doftande rosor. En rabatt som möjliggör att kunna ha härliga buketter inne. Det börjar dock bli lite trångt i min trädgård, men så kom jag på att jag nog skulle kunna nalla lite av sonens "fotbollsplan". Jag tänker mig en förlängning av plattgången som sträcker sig utmed hela entrésidan.



 
 

 
 
Idén fick jag i Facebook-gruppen "Trädgårdsliv" när Anita Lindberg visade en bild på hennes fantastiska trädgård. Jag tänker mig en spaljé mot grannen som klätterrosor får slingra sig upp i och en vit parksoffa i mitten så att man kan titta på när sonen spelar fotboll. Gången börjar med ett Silverpäron som har lavendel som underplantering, fortsätter med perennerrabatter på båda sidor för att komma ut till soffan och gräsplanen. Gången slutar i tomthörnet där vi har en smitväg till sambons äldste son som bor "hörn i hörn" med oss. Rabatterna har jag tänkt att fylla med rosor, pioner, lavendel, riddarsporrar, fingerborgsblommor, kransveronika och andra härliga mormosblommor. I rabatterna har jag även tänkt att plantera de fruktträd som jag saknar i trädgården, ett äppleträd och ett plommonträd. Åh, jag kan se det fantastiska resultatet framför mig och jag får verkligen hejda mig för att inte sätta grepen i gräset. ;-)
 
 
 
Bild av Anita Lindbergs trädgård
 


Så här ser det ut idag

Och den här känslan vill jag skapa.



 
Inspiration och bilder har jag bland annat hittat på följande länkar.


http://www.sparlosa.se
wijtradgardar.blogspot.com
http://lykkans.se/index.php/2013/06/en-rosentradgard/

2 kommentarer:

  1. Hihi, jag skrattar igenkännande. Trädgård och lagom går liksom inte riktigt ihop i samma mening.
    Härliga inspirationsbilder du har hittat, - det ska bli spännande att se vad du tänker hitta på själv.
    Ha en fin Valborg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig så väl! Och så blir jag irriterad när det är för tungt och jag inte orkar. Att gräva kan vara fruktansvärt jobbigt - i synnerhet när man som vi har lerjord.

    Kul att du testar murarbaljor! Hoppas att du blir lika nöjd som jag :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera