tisdag 29 april 2014

Sambucus nigra "Black Lace"

Ytterligare en trädgårdshelg har det blivit, det är svårt att låta bli när det erbjuds sommarvärme så här i april. Det gäller ju att passa på att njuta för SMHI flaggar ju för vinterväder senare i veckan, det är väl det som uttrycket aprilväder menas. ;-) Visserligen vore det inte så dumt med lite inomhusväder för jag är sugen på att sy i mina nya tyger som jag köpte på Nygårdsannas utförsäljning. Mer om det i ett senare inlägg.
 
I helgen så åkte de flesta fröer på plats i köksträdgården och vattenspridaren fick börja arbeta. Det känns skönt och jag ser framemot härliga grönsaksskördar i sommar. Både jag och lilleman är storkonsumenter vad det gäller grönt och det smakar ju lite extra gott när man kan gå ut och plocka sina egna. Kål, bönor och ärtor återstår att så och de har jag tänkt att förså inne för utplantering lite senare.
 
 
 
 
I söndags hade jag tänkt att mer njuta och finlira i trädgården. Det enda som stod på att göra-listan var att få ned min rödbladiga fläder, Sambucus nigra "Black Lace" som är tänkt att täppa till den sista insynen mot vår gräsrundel. Den placerades mitt emellan vår vanliga fläder (som var det första jag planterade i trädgården) och schersminen. Jag hoppas den växer till sig snabbt.
 
 
 
 
Men det är ju svårt att hejda sig när man kör grepen i jorden och det slutade med att jag hade grävt om och kantskuret hela buskrabatten mot grannen. Den var ju inte helt snygg tidigare där en mörkbladig lysing hade fått ta över mest hela rabatten. Smultron, aquilegia och nävor återplanterade jag men det finns nu plats för ytterligare växter. Det passar bra med lite hål i rabatterna när jag är på gång att gräva om hela dammrabatten, som mest liknar en stor kirskålsodling. Då kan de växter som skall tas till vara få åka ned i jorden direkt istället för att ställas på vänt i krukor.
 


 
 
Lite annat småfix blev det också, bland annat har sambon påbörjat vår efterlängtade kompost. Den står i anslutning till köksträdgården och redskapsskjulet. Vi börjar så smått med två fack på 1x1 m, men det finns möjlighet att bygga till ytterligare ett fack om vi så önskar. Den hamnade inte riktigt som planerat så till nästa år så skall jag flytta på pallkragen som står närmast. Eftersom vi inte behöver det andra kompostfacket redan i år så får pallkragen stå kvar denna säsong då jag redan har hunnit så i den. Jag har även fått en vattentunna på plats inne i växthuset, den är tänkt att magasinera lite värme under kalla nätter men även göra så man slipper vattna med kallt kranvatten i sommar.
 



Inne så håller jag på att färdigställa min trädgårdsskiss. Den kanske inte blir helt proffsig då jag inte har målat med akvarell tidigare. Men den skall iallafall kunna ge en lite mer övergripande bild över trädgården. Det färdiga resultatet kommer presenteras inom kort. :-)

1 kommentar: