fredag 2 maj 2014

Ericsbergs Slott

Igår på första maj så anordnade den lokala trädgårdsföreningen en utflykt till Ericsbergs Slott.  I våra trakter så klarade vi ju oss ifrån att vakna till snötäcke, men på väg till Ericsberg så åkte vi igenom en rejäl hagelskur. När vi kom fram så tittade ändå solen fram och värmde oss lite istället för den iskalla vind som hade varit tidigare på dagen.

 
Vi fick en trevlig guidad tur av stadsträdgårdsmästaren på slottet. Bland annat kunde trädgården visa upp en hel äng med kungsängsliljor som blommade så fantastiskt. Själv är jag lite ledsen då jag inte hittar de få kungsängsliljorna som jag har i min egen trädgård, jag får helt enkelt köpa nya lökar till hösten. Jag inser också att det får bli ytterligare ett besök i sommarn så man får se parken i hela sin prakt.

 
Vi tog oss ned i parken och gjorde där ett besök i det "nya" orangeriet.

 
 

 
Slottet har inte öppet sina växthus för allmänheten så man kände sig previligerad att få kika in i dessa växthus med både vinrankor och fikonträd från början av 1900-talet. Det var en fantastisk känsla att smyga runt bland dessa riktigt gamla växter. Här odlades det förutom vindruvor och fikon även persika, nektarin och två varianter av kiwi.Växthuset låg fantastiskt fint alldeles nere vid vattnet.

 


Utlykten avslutades i deras nyligen startade café, där det även fanns en liten trevlig inredningsbutik. En hembakt god kladdkaka och en kopp café smakade alldeles utmärkt.
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar