onsdag 1 januari 2014

Gott nytt 2014

Alldeles nyss hemkommen från safari!



Kanske inte riktigt, men det kändes iallafall som vi var på savannen igår kväll. Vi var hos goda vänner för att fira in det nya året och satt i "jaktstugan" som finns på gården. En helt underbar miljö att äta och umgås med goda vänner. Vi var 11 vuxna och 9 barn och vi hjälptes åt med all mat, Johan och jag stod för förrätten.


Nyårsmeny

förrätt
Hummersoppa

varmrätt
Älggryta med pressad potatis
grillade morötter och svartrötter
smörstekta äpplen med rosmarin

efterrätt
kladdkaka med grädde, vaniljglass, blåbär och jordgubb


Det är Sussie som står för inredningen i familjen och hon är helt fantastisk att få till det hela. "Jaktstugan" är inredd med vita härliga väggar täckta med en hel mängd jakttroféer från jordens alla hörn, grova möbler och en hel del smidesdetaljer. Rummet var fyllt med tända ljus och takhöjden är närmare 5 meter och helt fantastisk. I flera stolar låg härliga djurfällar. Som duk använde hon krossad sammet som hon dekorerat med silverglittriga stjärnor. Mitt på bordet låg en tjock och maffig grangirlang med ljusslinga och värmeljus.  Festligt så det förslår!



Eftersom det var riktig fest så fick men sydda, dock inte nysydda klänning åka på. Jag fick dock justera den lite genom att sy in den i sidan och komplettera med insnitt i ryggen. En härlig känsla när man får sådana konkreta bevis på de tappade kilona. Klänningen är sydd med utgång från Ottobre Creativ "bästa damtoppar". Jag tycker att denna variant utan ärmar är så snygg då det blir ett lite mer "klätt" linne. Tyget har jag köpt från en lokal tygbutik. I halsringning och ärmhål har jag sytt svart kantband men nedtill har jag fållat med rullfåll vilket ger en liten vågig kant. Paljettyg är lite svårt att sy de paljetterna inte är så medgörliga, maskinen får jobba när kniven skall klippa och nålen skall slå igenom dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar