tisdag 21 juni 2011

Klänningar i mängd

Härliga sommarklänningar och tunikor i skön mjuk och färgglad trikå är väl toppenplagg så här års. Jag blir lite avundsjuk på de små kidsen som skall bära dessa, kanske är det dags att sy lite till sig själv också. Just på sommaren så är jag dessutom lite mer bekväm med att bära färgrika plagg. Här är det i alla fall några av de klänningar som är sydda i våras. Vid beställning så försöker jag att undvika obeprövade modeller och dessa är inte sådana.






Först ut är en Bellis (linneklänning) i mjuk och härlig bambutrikå, denna klänning skaver nog inte ens om axlarna har fått lite för mycket sol. Tyget är grön Iris Visa från Strömming och jag tycker det är så fint. Beställaren hade önskat den gula varianten men den är sedan länge slut på mitt lager, kvar ligger den gröna som jag knappt vågat använda. Nu var det dags för en klänning till en lite större tjej (en av de återkommande kunderna med större storlekar) och kantbanden blev ljus turkosa, en så snygg kombination. Även om jag älskar färgkombinationer och gärna kompletterar med kontrastfärger på kantband så tycker jag även mycket om dessa tyger som är mönstrade ton i ton. Iris Visa är ett, och Geckos fantastiska kommande Frosker (blir glad av det ordet som betyder groda) är ett annat fantastiskt exempel. Frosker kommer garanterat köpas in i större mängd.




Nästa sommarplagg är tunikan Tulipa. Här föll valet på Liandlos härliga klövertyg i rosa som kombinerades med underbart röda detaljer i form av avig täcksöm och kantband. Tycker att det är en så fin kombination och liknande tröjor och bodies finns att köpa från nyfiQens sommarkollektion som säljs i butiken på Säfstaholms Slottscafé i Vingåker.




Samma kund som beställde ovanstående tunika ville ha ytterligare en Tulipa till sin lilltjej. Det blev en härlig ”princesstårta” med tanke på färgvalet, de limegröna Farmer från JnyDesign med detaljer i cericerosa. Denna färgkombination är nog en av mina favoriter, men med endast en son så försöker jag undvika den till egna barn. Hans pappa skulle nog protestera högljutt.


modell: överst en Bellis i stlk 122/128 och sedan tunika Tulipa i stlk 98/104 och 86/92.

material: grön Iris Visa från Strömming, rosa klöver från Liandlo och limegrön Farmer och ljus turkos interlock från JnyDesign, röd och cerice mudd från Stoff & Stil

att tänka på: Förutom att jag blir så glad över alla dessa färger så är det hög tid att sy någon härligt färgglad sommarklänning till mig själv.

2 kommentarer:

  1. Superfina, och som du skriver... härligt med färger:) Och barn är så fina i färg så jag kan tänka mig att de är helt underbara på:)

    SvaraRadera