fredag 15 juli 2011

Kalaskläder!

Hopps, det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg och sedan sist så har det tydligen skett lite förändringar på blogger, jag känner inte riktigt igen mig. Vi hoppas på att resultatet iallafall blir som jag önskar.



Till helgen är vi bjudna på 20-årskalas, det är Gabriels halvbror som fyller år. Som vanligt när det stundar kalas så blir jag sugen på att sy lite nya kläder till Gabbe. Denna gång blev det ett par knäkorta byxor som inspirerats av ett par jeans som Gabbes pappa har köpt. Till detta en skjorta som jag lite "snöat in mig" på. Trots att jag inte visat den här på bloggen tidigare så har jag sytt ett flertal, Gabriel har sedan tidigare tre varianter och två har jag sytt på beställning. Jag tycker att skjortan är lite roligt på pojkar när de skall vara lite fina och modellen kommer att ingå i nyfiQens höst/vinter-kollektion. Jag är så nöjd med kläderna och tycker att det är roligt när man orkar lägga ned lite tid på detaljer som gör så mycket på slutresultatet. Det blir en fin kalaspojke på lördag!



Som jag nämnde så är skjortan en ny modell och jag är mycket nöjd med modellen. Det är roligt att kombinera tyger, färger och broderier på den. Just denna skjort blev enkel vit med snygga broderier både på bröstet och på ryggen. Jag ville tona ned skjortan något eftersom byxorna är randiga. Kanske inte så praktiskt med vitt, men ack så snyggt!



Trots att skjortan är lite "basic" så har den dock diskreta detaljer såsom avig täcksöm på axelsömmen och på fållar. Kragen är stor med lite 70-talsfeeling och skjortan knäpps med vita trycknappar fram. Broderierna har jag köpt från Huups och går här i två nyanser av blått samt rött. Klassiskt och snyggt. Jag tycker det dessutom är så snyggt med broderier i form av text på dessa skjortor. Min lille pojke börjar bli stor och detta ger ett lite tuffare utseende.



Modellen på byxorna har jag inspirerats av ett par jeans som Gabriels pappa har köpt på H&M. Grundmodellen utgår från nyfiQens vanliga jeans men jag har lagt till lite fler detaljer och förändrat modellen på bakfickor. Detta är första gången som jag syr ficklock på bakfickorna och jag tycker att det blev så snyggt - första men inte sista gången. Ficklocken knäpps med en vit tryckknapp.

Nej, nu ger jag upp!!!! Här skulle det finnas en bild på byxorna framtill men just den bilden vägrar blogger att ladda in. Pust! VARFÖR??????

För att få lite "baggy" känsla så har jag delat bakstycket vid knävecket och "dragit ihop" mitten av byxbenet, på framsidan så har jag gjort fyra inprovningar för att byxbenet skall bli lite formsytt. Till nästa gång kan jag dock "dra ihop" bakstycket något mer. Som foder på ficklocket och på framfickorna har jag använt mig av en tunnare rutig bomullspoplin så att det inte skall bli för tjockt. Detta blir dessutom en rätt trevlig detalj med avvikande tyg, denna idé tackar jag Kånkarong för. En nyfiQen-lapp och ett dekorband få pryda bakfickorna.



På den senaste tiden så har jag börjat att göra "fusk-gylf" utan dragkedja och på dessa byxor har jag dessutom använt mig av bomullstyget på den främre linningen medan jag använt blå mudd till den bakre linningen. Runt hela linningen löper som vanligt en bred resår. Jag har dessutom sytt på lite hällor på linningen då Gabriel tycker att det är "pricken över i-et" att kunna använda skärp. Jag tycker dessa byxor blev hur fina som helst och känns riktigt arbetade och detaljerad.

Tyget jag använt mig av till byxorna köpte jag av NeaNobelle på senaste syfestivalen. Det är ett helt underbart, lagom tjock och stabilt bomullstyg med klassiskt randning i två nyanser av blått samt vitt. Det kändes lite i plånboken när jag köpte tyget, jag tror det kostade närmare 200 kr/m. Men varför känns det jobbigare att betala så mycket för ett byxtyg när man utan att blinka köper trikåer som kostar nästan lika mycket? Känner ni likadant?

modell: nyfiQen skjorta i stlk 86/92 och modifierad nyfiQen jeans i stlk 86/92

material: byxorna är sydda i randigt bomullstyg från NeaNobelle, blå mudd från Stoff & Stil, bred resår från Bibbi och dekorband från Jofotex. Skjortan är sydd i vit jersey med lycra från JnyDesign, tryckknappar från KanSnap och broderi från Huups!

att tänka på: sänka byxornas midja något i bak och "dra ihop" bakbyxan något för mer formsytt byxben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar