söndag 19 juni 2011

Ilex, den nya byxmodellen

Ni har ju sedan tidigare fått små smakprov på min nya modell av muddbyxa, Ilex, och här kommer några till. Dessa byxor pryder två töser från Västergötland (dock inte på samma adress) och de ingick i de beställningar som jag har haft under våren (sent blogginlägg även här med andra ord). Den ena kunden såg de blå stjärnbyxorna jag sytt och ville ha liknande till sin tös. Just då hade JnyDesig slut på den blå velouren så det fick bli lite tjejigt rött istället. Kul att sy i annat tyg och jag fick dessutom chans att beställa lite från härliga Jny, det blev ju lite mer än det röda stjärntyget kan jag avslöja. Dessa byxor sydde jag två par av, de första med en rejäl tankevurpa. Beställaren ville ha byxor med resår både i midja och benslut, men när jag klippte till så förlängde jag inte midjan utan klippt som den skulle kompletteras med mudd. Bara att sy nytt och sy rätt. De första byxorna justerade med mudd och finns nu till försäljning.





De andra byxorna Ilex skall till en lite större tös, nej hon får nog gå under namnet tjej istället, en tuff liten tjej med attityd. Dessa byxor passar henne perfekt. Ilex i rosa molninterlock (interlock tycker jag är toppen till byxor, singeljersey blir oftast för tunn) med vit bred mudd (med bred resår i) i midja och resår i benslut.




Inte så mycket mer att orda om. Ilex finns i sortimentet i stlk 86/92 – 110/116 och går att få med mudd eller resår i midja och benslut. Modellen är lika Vinca, med snäv passoform över rumpan och sidosömmen tillåter rejält pös i benslut.


modell: Vinca i stlk 122/128 och en förlängd 86/92 (för att få modellen ännu lite mer tajt).

material: röd stjärnvelour och rosa molninterlock från JnyDesign, vit mudd från Stoff & Stil och resår från Bibbi (2,5 cm bred i midja och 1,5 cm i benslut).

att tänka på: koppla på hjärnan vid tillklippning så man undviker misstag med mudd/resår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar