fredag 10 juli 2009

Cartoon rules!

För ett tag sedan så figurerade det ett tyg med tecknade strippar på. Jag har länge spanat på ett sådant tyg på amerikanska tygsiter, men inte tagit mig mod att beställa från "over-there". När det sedan dök upp ett liknande tyg på svenska bloggar och inläggen berättade att tyget fanns uppe i Stockholm så skickade jag ut en efterlysning och sömnadsvärlden är full av hjälpsamma människor. En kurir köpte tyget åt mig och jag fick det hemskickat till mig. Tack snälla, HugOlle! Nu har det legat länge i skåpet i väntan på det perfekta tyget till ärmar. Eftersom tyget har en hel del rosa toner så vill jag ha ärmarna lite mer grabbiga. När jag fick mitt stjärntyg från JnyDesign så kändes det helt rätt.





Tycker att tröjan blev hur bra som helst och hade det inte varit för att CPn och cartoon-tyget var ovänner så hade nog en sådan här variant fått ingå i kollektion nyfiQen under hösten. Cpn trilskades rejält när jag skulle sy avig täcksöm och efter att ha repat upp fyra raglansömmar så gav jag upp och fäste hoppstygnen istället. T o m på fållen nedtill krånglade det, vilket den aldrig brukar göra. Däremot gick kantbandet utan problem, ibland blir man inte klok på den maskinen. På detaljbilden här nedan så ser ni två lagningar av den högra raglansömmen, vilket får duga till Gabriels behov. Det finns ju hur många kombinationsmöjligheter med cartoon-tyget som helst och jag vill ju sy tröjor med både cericet och grönt stjärntyg på ärmar, och kanske några med enfärgade ärmar också. Kanske skall jag försöka laborera med lite inställningar och se om jag kan få till sömmen lite bättre.




modell: Tischa long R i förlängd 74/80

material: Cartoon-tyg från Tygvaruhuset, förmedlat av HugOlle, stjärntyg från JnyDesign, mudd från Stoff & Stil.
att tänka på: supertrist när CPn krånglar, i övrigt är jag nöjd med tröjan och hoppas på att det blir fler liknande kombinationer.

6 kommentarer:

  1. Superfin! Cartoontyget var verkligen fint/fräckt ;)

    SvaraRadera
  2. cool!! snyggt med rosa på killar!!

    SvaraRadera
  3. Tackar, tackar :-D

    Är nöjd med cartoon-tyget och framförallt kombon med stjärnorna.

    SvaraRadera
  4. Hur tuff som helst! Klockren kombo.

    SvaraRadera