tisdag 19 maj 2009

Klänning med variationsmöjligheter!

Helgens symaraton resulterade bland annat i en variant av klänningen Allie som jag tidigare sytt i JnyDesigns kanintyg (ni har väl inte missat att beställa de nya färgställningarna av kanintyget eller det härliga hjärttyget?). Denna gången sydde jag Allie i mörkblått stjärntyg från Stoff & Stil. För att få ett klassiskt utseende så valde jag rött kantband i hals och ärm. Min första tanke var att även sätta kantband nedtill, men jag fick inte till CPns inställningar så det fick istället bli en vanlig fåll med röd avig täcksöm som dekoration. Det är svårt att få till inställningarna så att kantbandet inte drar ihop tyget när man syr i tunn trikå. Är det någon som har ett bra tips? Det räckte inte med att ställa ned maskinens "diff" på ett minimalt värde.








På dockorna kan ni se tre varianter på hur man kan bära denna klänning och ett bevis på att klänningen har lång användningstid. Tintin (dockan till höger) bär klänningen i en storlek större än normalt och får därför en lös och ledig klänning med lite längd. Under klänningen bär Tintin byxan Widde i en ljusblå stretchfrotté. Noa (längs till vänster) bär klänningen i en storlek för liten och då blir det mer som ett lite längre linne i utställd modell. Noa har byxan Softy i röd velour inunder. Minstingen Alex bär klännningen i passande storlek utan några byxor inunder. Sommarsval och härlig!




modell: ärmlös klänning i linnemodell - Allie. På bilden i stlk 74/80, 86/92 och 110/116. Byxa Widde (ljusblå) och Softy (röd) i stlk 98/104.


material: mörkblå singeljersey med vita stjärnor, röd velour och röd mudd, alla från Stoff & Stil. Ljusblå stretchjersey från fyndlåda på Tygvaruhuset.


att tänka på: Länge sedan jag sydde och man blir lika förvånad över vilken terapi det är att sitta framför symaskinen. Det är en enorm glädje när resultaten blir bra. Att skapa skänker harmoni!

3 kommentarer:

  1. Jättefina! Riktigt snyggt med röda kantar till!
    Något som gör skillnad för mig när jag kantar om det rynkar sig eller inte (mer än om det är tunn trikå eller en stadig interlock) är vilket tyg jag användet till kantbandet. Med Stoff och Stils mudd drar det ihop sig jättemycket! Med en tunnare interlock (som den från JNYdesign eller Jofotex) blir den inte alls lika ihopdragen!
    Kolla här: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/2009/05/deportivo.html Det är en tunn, tunn singeljersey med lycra som är kantad med Hilcos interlock och diffen är inte på lägsta utan 1 eller 1.25.

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket för tipset. Jag skall testa detta nästa gång. När jag tänker efter så har jag faktiskt upptäckt den effekten utan att bli medveten om det då jag kantade med en rejäl stretchig ripp från Trikå-Eva som inte drog tillbaka sig. Då var det nästan problem åt andra hållet.

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga klänningar :) super fint tyg och som gekko säger snyggt med röda kanter, är så avis på dinna dockor :)

    SvaraRadera