torsdag 5 februari 2009

En "extra-tröja"!

När jag sydde detta set till brödraparet, så gick det inte helt smärtfritt. När jag hade sytt ihop sidosömmarna på den större tröjan så såg ärmen inte bra ut, den var liksom vriden och jag trodde att jag hade slarvat med att klippa trådrakt. Trist, trist att slarva med en sådan grundläggande sak som trådriktning. De bruna elefanterna var slut redan innan jag påbörjade sömnaden, så jag fick beställa lite från Jofotex som skickades per post. Eftersom portot är dyrt så beställde jag endast så att det räckte till dessa tröjor och till den lilla bruna med cerice. Alltså kunde jag inte åtgärde felet genom att klippa ut nya ärmar. Jag valde istället att göra en ny tröja i bruna ugglor med turkos mudd. Klipp, klipp, klipp, sy, sy och sy! Det var snart gjort att sy ihop en extratröja, för jag hade tänkt att skicka med elefanttröjan också till beställaren. När jag sedan skulle sy på mudden på den bruna elefanttröjan så insåg jag att ärmen var betydligt bredare nedtill än vad den brukar vara, jag hade helt enkelt glömt att klippa den ena sidan efter mönstret och just denna ärmen låg vid tygkanten. Inte konstigt att den blev sned vid ihopsömnad. Jag klippte upp ärmsömmen, frissade till klippningen och sydde ihop och nu var den bruna elefanttröjan blev helt ok, så som den skall vara. Nu står jag då med en brun uggletröja till äver som istället får hamna till försäljning hos mimiS. Så det kan gå!






Tröjan är det inte så mycket att skriva om - en brun uggletröja med turkosa muddar i min vanliga modell, som jag faktiskt tycker blev snäppet snyggare än den bruna elefant-tröjan. Det är så ljust och fräscht och pricken över i:et är de turkosa raglansömmarna. Urläcker om jag får säga det själv.


Nog snackat!



Modell: mimiS Tsicha long R i stlk 122/128.



Material: Bruna ugglor från Jofotex och turkos mudd från Stoff & Stil.



Att tänka på: Slutet gott, allting gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar