söndag 1 februari 2009

Tack för cykelbarnstolen!

I förra inlägget skrev jag om lillasysters tunika och naturligtvis så skall storasyster få en tunika hon också. Hon har kommit upp i ålderna där svart och vitt är det som gäller, mao ingen tös utan en liten tjej nu för tiden. Än så länge så går det dock att laborera med lite färg på detaljer så det var dessa grundförutsättningar som gällde. Storasyster har inga schapoodle-byxor, så vi började med att få till ett par sådana i svart velour. Till detta blev det en randig tunika Ami L i svart och vitt med mudd och dekorsömmar (som naturligtvis är sydda med min älskling CoverPron) i cerice. Ett underbart set till en tuff liten tjej, nu väntar jag bara på besked om både storlek, modell och färgval var till belåtenhet. Nervöst men spännande!




Jag tycker att det blev så snyggt så jag skall nog försöka få till något sådan till mig själv också. Har ju faktiskt rejält med cerice velour som är tänkt till egna byxor så mina får bli cerica och en t-shirt i svart/vit med matchande cerice mudd. Har faktiskt en utsliten älsklingst-shirt som jag har tänkt att använda som mönster.





Mönster: Eget (mimiS) Tunika Ami L i stlk 122/128, mimiS byxa Cosy ändrad med långa benmuddar - modellen har jag valt att kalla Foxy.

Material: Svart/vit randig singeltrikå och cerice mudd, båda från Stoff & Stil. Svart velour från nedlagd (?) tygbutik i Eskilstuna (hette den Carelius och låg vid torget?) och svart mudd från Stoff & Stil

Att tänka på: Det blev bra det mesta - skall träna på lite inställningar på CPn för att minimera "rynket" vid kantbandet när jag syr i riktigt tunna singeltrikåer. Interlock som ugglor och elefanter är inga problem. Spännande att höra hur byxorna passar - en ny modell Foxy är född och hoppas att de passar utan några större förändringar.

1 kommentar: