fredag 30 januari 2009

Hjälpreda!

Förra gången vi var nere hos min pappa så gick vi igenom mina gamla leksaker som står magasinerade där nere. Man blir riktigt nostalgisk att plocka i dessa gamla saker och man minns hur mycket roligt man hade som barn. Mitt bland alla saker så stod min gamla symaskin som fick följa med hem och var tänkt att tjäna som prydnad i systugan. På denna stabila, gröna maskin i plåt har jag sytt mina första dockkläder. Gabriel har kommit upp i den perioden att han älskar att göra likadant som mamma och pappa, så därför får symaskinen stå vid Gabriels ända av sybordet så att jag och han kan sy ihop. Nu fungerar inte symaskinen, men den tjänar sitt syfte med att få Gabriel att känna sig nöjd än så länge. När han blir lite större får vi istället plocka fram storasysters leksaksmaskin, som fungerar bättre med pedal och allt.





Trots att jag fått en hel del sytt den senaste tiden så är jag inte helt nöjd, framförallt med presentationerna här på bloggen. Jag har nämligen stor abstinens efter min underbara kamera, som min bror har lånat. Han skall nämligen plåta lite bilder till sin sambos hemsida ExAmino och behövde då en lite bättre kamera. Men att gå tillbaka till min gamla uråldriga kompaktkamera känns som att hamna i stenåldern igen, att ljuset inte finns ens på dagtid gör ju inte saken bättre.




Så brorsan - ta och skynda på med dina bilder så att jag kan få tillbaka min älskade kamera!!!


I mitt arbete jobbar jag med projekt och det är just helheten med projekt som jag älskar, även vad det gäller hobby. Helheten i att designa kläder, köpa in tyger och kombinera, sy, marknadsföra, ordna layout på både etiketter, blogg och så simpla saker som följesedlar och adressetiketter. Ett led i att allt skall bli så bra som möjligt, har jag en idé om att ordna till en liten "fotostudio" nere i systugan. Min tanke är att få till en vit bakgrund med hjälp av målarfärg eller lakan och sätta upp en ordentlig bygglampa som belysning. Tänk vad skönt att kunna plåta sina produkter oavsett om det är sol ute eller inte, eller om det är dag eller natt. I helgen var vi iväg till Ikea och köpte en del hyllor som skall frigöra lite utrymme som kanske kan utnyttjas till detta. Återkommer om/när idén blir till verklighet.
På den långa listan av beställningar som jag skickat iväg så fanns det några kläder i större storlekar så innan tillklippning och sömnad tog vid så fick jag förstora mina befintliga mönster, nu finns mimiS i storlekar från 62/68 ända upp till 122/128. Deesutom konstruerade jag två modeller som för enkelhetens skull utgår ifrån redan existerande och fungerande modeller, en tunika och ett par byxor har tillkommit i kollektionen. I mimiS grundkollektion i stlk 62-128 finns än så länge tröjor i två modeller - raglan och vanlig ärm, tunika med raglanärm, tre klänningar - en västmodell, en fuskomlott och en singoalla, tre byxor - muddbyxa, byxa i stumt tyg och muddbyxa med långa benmuddar, ett par pantalonger/tajts. Med den nya vårkollektionen kommer ytterligare modeller att läggas till och kanske några modeller får "ligga på is" under någon säsong och sys endast upp på beställning.

2 kommentarer:

  1. Precis en sån symaskin har jag också. Sydde många tjusiga hattar till mina Barbie på den. Sydde man bara runt i en spiral så drog det sig och hattformen kom fram utan ansträngning. Kanske dags att leta fram den nu :)

    SvaraRadera
  2. Jag hittade två små symaskiner i mina gamla leksakslådor i somras. En som är väldigt lik din och en med pedal!

    SvaraRadera