tisdag 26 augusti 2008

Camillas önskelista



Det är inte bara Gabriel som snart fyller år, även jag själv fyller år inom snar framtid. När man fyller så jämt och bra som 37 så får man väl naturligtvis önska sig både dyra och många saker. Här kommer iallafall min önskelista utan rangordning. Visst inser jag att om jag skall få de mesta av dessa saker så får jag nog skaffa dem själv, men några tips kanske när och kära kan få.

Nya härliga soffor skulle jag vilja ha till vårt vardagsrum på ovanvåningen. Egentligen så kallar vi detta rum sal´n. Detta uttryck kommer från min pappas uppväxthem där de kallade sitt "finrum" för sal´n. Ett rätt så tjockt väsgötskt "l" skall man använda dessutom. Två sådana här vita härliga men ändå prisvänliga tresitssoffor i serien Eketorp från IKEA skulle passa perfekt.


Men det vi behöver allra mest till sal´n är ett soffbord då vi har ställt undan det soffbord som vi hade, detta bord hade en lös glasskiva som inte alls var barnvänlig. Så så långe Gabriel är lite så behöver vi (och skall införskaffa) ett soffbord. Ett sådant här underbart soffbord från Oceanhouse vore en dröm att ha. Kanske kan det vara en idé att spika ihop ett sådant själv. Det skall ju var en rustik känsla på ett sådant här marininspirerat bord. Tycker att kompassstjärnan på bordskivan är helt underbart snygg.



Efter att vi har lagt in ett så snyggt men kanske ack så ovaraktigt köksgolv som ser ut som svart skiffer så skulle det ju vara en dröm med en sådan här snygg och funktionell dammsugare från Elektrolux. Den får gärna vara i någon fräck färg såsom cerice, orange men helst röd. Tyvärr så tror jag att de har slutat att tillverka de röda varianterna.




Nu när vi har fått iordning på vår framsida så vore det ju "pricken över i:et" att ha en snygg brevlåda också. Den vi har idag är en sliten och trasig vit postlåda, men en silverfärgad är vad som står på önskelistan.


Ett snyggt köks-set från Cult Design skulle inte vara så dumt, färgen skall dock vara vitt. Har länge gått och sneglat på detta som består av en pumpflaska till diskmedel, en pumpflaska till tvål och en behållare till diskborsten. En tillhörande bricka som det kan stå på skall det naturligtvis också vara. Snyggt och rent i all hast skulle det bli på diskbänken om man hade ett sådant.









Men jag kan ju naturligtvis inte undgå att lägga till något sömnadsrelaterat på min önskelista också. Förutom att jag önskar mig pengar till mer tyger, tygberoende som jag, är så önskar jag mig en ny symaskin. Denna maskin, en Janome CoverPro 1000 CP , syr snygga dekorsömmar som man kan se på köpeplagg. Om det inte blir en sådan i ett paket (och jag inser att det nog inte blir detta) så kommer det nog bli ett köp av en sådan maskin ifrån engelska Sewingmachine när den normala inkomsten börjar strömma in efter föräldraledigheten.





Något som jag önskar mig väldigt mycket är en ny digitalkamera. Jag fotar mycket och gärna och min nuvarande kamera har några år på nacken. Jag tror jag fick min nuvarande i julklapp för fem år sedan. Efter att ha badat den av misstag så hittade jag en likadan på Blocket för en billig penning. Den tar bra bilder men är enerverande långsam, dessutom har den endast 2,1 megaPixlar. En riktig dyrgrip var den på sin tid men tänk vad utvecklingen på digitalkameror har gått framåt. Vi är lite oense här i familjen om vad vi skall ha för kamera, jag vill ha en långzoomare och kanske allra helst en digital systemkamera medan Johan vill ha en lätt och smidig kamera. En bra kompremiss skulle vara en Panasonic DMC-TZ5 med 10 x optisk zoom.





Nya vinglas som man kan använda lite mer till vardags och som går att köra i diskmaskinen önskar jag mig också. På IKEA har det kommit vinglas i serien Pokal som föll mig i smaken. De går i sådan härlig gammaldags stil. Vi har sedan tidigare de större glasen men jag skulle förutom vinglasen även kunna tänka mig de mindre glasen också. Jag har insett efter att ha haft besök av Jakob, 6 år, att vi saknar glas av mindre format. De behövs när små barnhänder skall greppa.






Efter en sömnadshelg med likasinnade där jag fick möjlighet att testa på att brodera så vill jag än mer ha en brodermaskin. Det blir så himla fint och sätter "pricken över i:et" med ett litet broderi på saker man syr, exv på den gröna vindjackan jag sydde till Gabriel. En Janome MC 350 E har jag tittat på förut och det är nog en sådan maskin jag skall satsa på. Den är enbart en brodermaskin och har finesser såsom USB-anslutning så man kan koppla den direkt mot datorn. Dessutom anser jag att Janome har prisvärda produkter.


Det finns mer sömnadsrelaterat på min önskelista, ett screentryck-set önskar jag mig också. Det vore himla roligt att kunna trycka sina egna sydda saker och även på detta sätt få dem ännu mer personliga. På detta sätt skulle det dessutom på ett lite mer enklare sätt än applikation förgylla de saker man säljer också då tryck till skillnad mot applikation (och broderi) blir mer och mer tidsbesparande ju större mängd tryck man gör. Både Thea (Kokalal) och Yrväder gör så underbara trycksaker och jag (eller Gabriel egentligen) har faktisk den äran att äga en egen Yrväder-tröja med tryckta igelkottar på.

2 kommentarer:

  1. Härlig önskelista! Min är gansak rejäl den också i år (inte så ofta det händer) fast samtidigt ganska tråkig eftersom jag helst vill vara med och påverka den själv. Det är mest inredning till mitt blivande syrum som står med på listan. Fyller om 3 veckor och har stor fest några dagar senare. Eller jag hoppas den blir stor ;-) alltid skoj med party :-)

    SvaraRadera
  2. Fniss, jag det var en ordentlig önskelista. :-)

    SvaraRadera