måndag 16 juni 2008

Svartvita kortbyxor

Efter att Gabriel använde sina kortbyxor han fick i senaste hemlispaketet, så blev jag inspirerad att sy ett par egna. Jag har klippt till två par och här är de första som blev klara.





Efter att ha sytt mycket beställningar och Gabriel bara har fått "paniksydda" kläder så var jag sugen på att sy något mer "arbetat" till honom, så det fick bli en applikation i form av smeknamnet "Gabbe" i rumpan. Applikationen är i röd singeltrikå från Jofotex och jag har använt både vliesofix och totally stable när jag sydde på den. Sömmen är vanlig sicksack med låg trådspänning enligt Gobligoblis tips på "satängsöm". Sydde allt på den nye maskinen och hade övermataren bortkopplad. Den går som en dröm min maskin.






Använde mig av mitt vanlig muddbyxmönster men kortade benen och lägre midjeresår, brukar ju annars ha nedvikbar midjeresår. Kortbyxorna blev bra även om de blev något stora. Lite baggy stil gör ju inget, men jag skall försöka få i en bred resår i midjan så de hänger uppe.



Mönster: Eget från muddbyxa med avkortade ben i stlk 74/80.

Material: Randig trikå från S&S, mudd och applikation från Jofotex.

Att tänka på: Kortbyxor kan ju vara något mindre i storlek än vanliga muddbyxor så stlk 62/68 hade passat bättre. Midjemudden (36 cm) blev något stor.

2 kommentarer: