tisdag 29 april 2008

Mössa nr 1 - fler på gång!

Gabriel fick en ny jacka inköpt i London av sin morfar när vi var nere där förra helgen. Tyvärr så matchade inte hans mössa jackan, så det blev till att sy en ny. Har faktiskt inte sytt någon mössa tidigare. Varför det fattar jag inte för hur snabbt gick det inte!!!!!



Jag klippte mössan efter hans "bad hair day-möss" med knut upptill som han fick av morbror i julklapp. Jag klippte den något mindre då tyget har väldigt mycket stretch. Sydde ihop de båda sidosömmarna och fållade med dekorsöm en ca 7 cm bred fåll som möjliggör ett uppvik. Dekorsömmen var dock onödig då den inte syns med uppvik, men den är å andra sidan bra elstisk så den fyller ju sin funktion iallafall.Namnband sattes vid uppviket. Klart på 15 minuter!!!







Så här blev resultatet, och fler är på gång då jag redan har fått beställning på en likadan. Gabriel hade nämligen på sig mössan på babysången och "sångkompisen" vill ha en likadan. Lika bra att klippa till och sätta sig och sy direkt, så leveransen kan ske på babysimmet ikväll.


Mönster: Eget


Tyg: Eisertrikå från ett byte (tack Mari78 på Älsklingsbarn)


Att tänka på: Ingenting - jösses vad snabbt det gick, varför har jag inte sytt mössor förrän nu? Tror att Gabriel kommer att få fler mössor att byta med framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar