tisdag 22 april 2008

Det går trögt i systugan

Det blir inte så mycket sytt för tillfället. I slutet på förra veckan var jag och Gabriel på utflykt till mina hembygder. Ett besök hos min mormor, faster och farbror samt kusiner hanns med under torsdag/fredag för att sedan följas upp med besök hos min bror och pappa resterande av helgen tillsammans med Johan som vi plockade upp på Skövde tågstation i fredag kväll. Igår var det tänkt att det skulle bli systugan för att ha klart mina beställningar till idag, men med en strålande sol utanför fönstret kändes det trist att sätta sig i källaren. Det blev lite välbehövligt trädgårdsarbete istället. Perenner är nedklippta och rabatterna vårstädade. Idag skall växthuset som får sig en omgång. Det är så härligt att "ligga på alla fyra" och stoppa fingrarna i jorden. Likt det gör i systugan så infinner sig ett härligt lugn i kroppen. Jag längtar till sommaren då man kan njuta av trädgården, grilla på kvällarna och bara vara. "Bara vara" kommer det verkligen bli i sommar då jag och Johan kommer att växla mellan föräldraledighet och semester så vi får långledigt tillsammans. Underbart!







År 2006 skrev jag ett glatt inlägg om att jag äntligen fått iordning på min uteplats på framsidan. Efter att ett halvår senare grävt upp hela framsidan pga dränering så är det åter dags att återställa den. Uteplatsen är tänkt att bli liknande den som var, medan övrig framsida skall justeras lite från hur det såg ut. En cykelparkering med skyddande plank skall sättas upp, upphöjda rabatter med natursten skall motverka fall ned mot huset och betongsten skall läggas som gång fram till vår nybyggda trapp.

3 kommentarer:

  1. Trögt här också! Trädgården lockar alldeles för mycket. Vi har inte hunnit över alla rabatter än. Igår hann vi däremot vertikalskära hela gräsmattan ;)

    SvaraRadera
  2. En vertikalskärning skulle behövas här också, men den får vänta till nästa år. Årets trädgårdsarbete består endast av det allra nödvändigaste såsom rensning av rabatter, ett växthus igång, 2 pallkragar med grönsaker och nytt trädgårdsland till jordgubbar och hallon, eftersom storprojektet "framsida" kommer att ta all tid.

    Det här en "jobbig" tid då jag har två "krockande" hobbies som tar upp mycket tid - golf och trädgårdsarbete. Sedan har det ju tillkommit med att sy, som jag inte tror jag kan släppa även om det är sommar ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för dina rara ord inne hos mig! Sprayfärgen som jag använde, är en vanlig vit sprayfärg, inköpt på Bauhaus! Lycka till!

    Trist med dränering så att ni åker på & göra fint än en gång, men skam den som ger sig .)

    Kram Jes

    SvaraRadera