lördag 1 september 2007

Grönt set från en H2O-tröja



På Factory Outlet så har de börjat med ett fyndtält, där man kan shoppa en del plagg till helt otroliga priser. Jag har köpt en del till mig själv, men när man är i "sygalen" så ser man ju möjligheter i det mesta. Så jag kunde inte motstå att köpa en del tröjor som jag kunde använda till att sy lite baby-plagg i. Det blev bla en grön sweathirt (50 kr), ett vitt och ett svart linne i stretchfrotté (50 kr/st) av märket H20, men även en lilarandig t-shirt och en lila polotröja (25 kr/st). Jag hade lovat mig själv att inte sy något mer innan förlossningen för att kunna färganpassa lite av kläderna, men när BF hade passerat så var jag ju tvungen att skingra tankarna och då passar det ju bra att sy. Det blev iallafall ett grönt set av sweatshirten, som jag även testade att göra ett tryck på av Iron-on papper jag tidigare köpt. Sweatshirt-tyget var helt fantastisk att sy i, och man inser att att det lönar sig att hitta tyger med bra kvalité.



Vit body från Ottobre som jag har modifierat halsringningen på. Jag har dessutom förändrat grenen lite genom att korta framstycket och förlängt bakstycket så att knäppningen kommer något längre upp. Det var betydligt enklare att sy och jag tror det fungerar bättre vid påklädnad också. Kantbanden är mönstrad stretchkantband från Ohlsons i Örebro. Sweatshirtbyxorna är sydda av mönstret för velourbyxa i Ottobre 4/2007.


Dekorsömmar som är gjorda på vanlig maskin. De bubblade sig ingenting och det tackar jag den goda tygkvalitén för. Tyget är tjock sweatshirt med skön luddig insida.







På sweatshirten fanns en ficka på ärmen. Denna tog jag vara på, förkortade något och sydde fast på sidan av benet istället. Enkelt och snyggt!












Tryck på bodyn. Bilden är gjord på datorn i CorelDraw och utskrivet på ett ark Iron-on, som man sedan pressar på. Första försöket och resultatet blev helt OK. Visst kostar "pappren" lite men det är ett enkelt sätt att få personlig prägel på de hemmasydda kläderna.








Grön huvdröja från Ottobre 3/2005, men jag har lagt till framfickorna. Namnlapp sitter vid fickan och på bröstet finns ett litet tryck.

Tryck på ryggen. Trycket blev dock inte riktigt lika bra som på bodyn, det ser lite "plastigt" ut. Iron-on var anpassat till ljusa tyger och jag antar att det beror på detta. Nu har jag iallafall köpt likadana papper men för mörka och färgade tyger, men jag har inte hunnit prova dessa och se om de fungerar bra. 07 står för födelseår och jag har sedan barnsben kallats Mimmi, D står för Design.

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Självklart går det rba att du länkar till mig! Det är ju det som är så roligt med bloggvärlden, att man kan surfa runt hur länge som helst genom alla länkar osv! Nu har ju jag hittat till dig med! Ha det!

    SvaraRadera
  2. Kikar tillbaka på din blogg och det är mycket fint du gör. Det är jättekul att du vill lägga till min blogg till din lista!

    SvaraRadera
  3. Vad fina saker du g�r Mimmi!
    Sj�lvklart f�r du l�nka till mig och jag passar p� att l�nka tillbaks till dig.

    H�ller tummarna f�r att den lill* behagar titta ut snart.

    SvaraRadera
  4. Hej hittade din blogg via gullhjärta gud vad duktig du är på att sy och grönt det är ju en så fin färg. Du verkar verkligen vara jätte noga när du syr önskar jag också orkade vara det. Har letat efter mönster på en body men jag är ny på den här fronten så det blir väl svårt att få tag på....
    Om du har några tips tar jag gladeligen emot dem Tack!

    SvaraRadera
  5. Jättefina saker du gör.
    Det är klart du får länka till mig på din sida. :)
    /Jenny.

    SvaraRadera
  6. Hej Hopp

    Kikar tillbaka. Visst är det kul med pyssel =D

    /E

    SvaraRadera
  7. Tack för besöket. Det är alltid kul med nya läsare. Självklart får du länka :)

    Jag gör samma sak som du, speciellt när det är rea. Köper kläder bara för att kunna återanvända tygerna.

    Bra tips med iron-on papprena. Funderade imorse på potatistryck! Jag har ju iron-on papper hemma, men har av nån anledning bara använt de på köpeplagg.

    Lilla Krabat kommer bli jättefin!

    SvaraRadera
  8. Hej skickadet ett ganska flummigt mail till dig innan men jag har löst mitt problem jag frågade om och undrar bara om det är okej om jag länkar till dig?

    SvaraRadera
  9. Länka på du, det är bara roligt! Och fina saker du sytt till liten :-)

    SvaraRadera
  10. Du syr så fina saker! Hoppas att du inte har något emot att jag lånar din version av halssprund? Det är väldigt snyggt - och lite annorlunda.

    SvaraRadera
  11. har just hittat din sida, vilka fina saker du gör!

    SvaraRadera