torsdag 1 januari 2015

Ni kommer få se mer av mig






Jag njuter nog ett tag till av lite julmys, än är det inte riktigt dags att slänga ut granen och plocka ut pyntet. Men det kan ändras snabbt, vi får väl se.


I många bloggar kan man läsa återblickar från det gångna året. Själv har jag haft rejäla "ups and downs" så jag fokuserar på vad som komma skall istället. Jag kan dock konstatera att jag under 2014 har märkt en vändning från "surt till sött". Jag har därför stora förhoppningar på att 2015 kommer att bli ett kanonår även om jag måste ta tag i några surdegar för att komma vidare. Jag älskar den känslan av nystart och spänningen som ett nytt år ger.  Här i bloggen kommer jag att som vanligt att skriva om "livet" och det kommer därför att bli en salig blandning av vad som händer däri. Ni kan förvänta er en hel del inlägg om sömnad och mode, inredning, trädgård och matlagning. Som en röd tråd kommer hälsa och "må bra" att vara för det är det som mitt 2015 kommer att fokusera på. För att inte tappa fokus så kommer jag att ha som målsättning att synas både oftare och mer regelbundet här på bloggen. Ja, nu låter vi 2015 börja rulla så smått. Hänger ni med?



 Under 2015 har jag en förhoppning om att jag skall lära mig mer om min kamera och om att ta bättre bilder. Att hitta rätt fokus är inte alltid så lätt, det har jag inte riktigt gjort på bilden här ovan. Att hitta rätt fokus i livet hoppas jag kunna göra under 2015.



Nyårslöften är kanske inte det allra mest positiva, iallafall inte när man känner sig misslyckad om man redan i början av året har brutit dem. Som så många andra så försöker jag istället sätta upp mål och riktningar. Mina mål handlar om att må bra och att utvecklas, men även saker som jag vill få gjort under året. Det är bra att faktiskt sätta dessa tankar och funderingar på pränt, för mig är det väldigt viktigt för jag har annars tusen tankar i huvudet och allt blir en enda röra. Några av mina målsättningar handlar om renoveringsprojekt, utveckling av sömnad, röja och rensa, bloggen och skrivande. Några av dessa kommer jag att skriva mer om här på bloggen. Ytterligare en målsättning är ha ett hälsosamt 2015 med hjälp av nedanstående tre faktorer.

Träning
Jag har redan kommit igång med bra träning, men under 2015 skall den bli mer regelbunden och "lagom". Jag har en tendens att träna mycket under perioder som sedan avlöses med ingen träning alls. Under 2015 skall det bli 2-4 träningspass i veckan, varken mer eller mindre och totalt vill jag ha gjort ca 150 pass när året är slut, även längre promenader med stuns i stegen räknas som träningspass. Med hjälp av träningen och en bättre kosthållning önskar jag minska i vikt, 5-8 kg är målet.

Mat
Jag skall minska på mitt sockersug och godisätande. Jag skall fokusera på bra och "långsam" mat. Jag skall äta mindre och oftare vilket är bra för mig då jag har gjort en GBP (magoperation). Detta hoppas jag skall minska mina sockerfall som jag drabbas av. Jag har inte intention att äta rent LCHF men jag skall iallafall minska på de snabba kolhydraterna radikalt.

Mentalt
Sedan skall jag fokusera på den mentala biten för att "knyta ihop" hälsan. Jag känner att jag kan lägga 40-årskrisen bakom mig och jag är på rätt väg. Men jag får inte tappa fokus och lust är det jag skall ha i bakhuvudet hela tiden. Att bli bättre på att njuta av stunden, minska på måsten, göra saker tillsammans med familjen. Att ha en balans och ett lugn, att vara mer "lagom" utan för den skull förändra min personlighet (jag är inte en lagom människa). Planering är bra, jag älskar planering och struktur men här skall jag göra det med måtta. Det måste finnas utrymme till spontanitet också.



Grått, trist, blåsigt, vått och halt vart det på min skogsrunda idag. Trots allt så var det underbart skönt att komma ut och tankearbetet kommer igång under promenad. Trots att jag bor inne i samhället så har jag tur att ha skogen precis utanför knuten. Flera olika rundor för både promenader, löpning och mountainbike finns det.


Ja, det är ju lika bra att sätta igång med målsättningarna direkt och jag har pysslat med sådant som jag mår gott av denna första dag på 2015. Det har både blivit en härlig skogspromenad trots att det både var grått, trist, blåsigt, vått och halt, lite målande då vi startat upp med sovrumsrenovering och en liten stund nere i systugan där jag startat upp min "pre-springplan". En härlig 1 januari är snart till ända och jag önskar er läsare ett gott nytt 2015. Vi ses snart igen!

2 kommentarer:

  1. Jag hänger gärna med dig på vägen. Och önskar all lycka och beslutsamhet :-). Gott nytt 2015.

    SvaraRadera
  2. Jag hänger självklart också med. Jag är också barnsligt förtjust i ett helt nytt blankt år som kan bli hur bra som helst.
    Vi ses!

    SvaraRadera