tisdag 13 januari 2015

Leomönstrat

Vi kör på ännu ett inlägg om det som har presterats i syrummet. Jag fick ju till några foton härom helgen och då gäller ju det att passa på att fylla bloggen med dessa.





Jag har ju valt att fylla min vårplan med enkla och för det mesta redan beprövade modeller och så är även denna tröja. Jag har tidigare sytt en tröja i samma modell, dock inser jag att den är obloggad och dyker kanske därför upp här lite senare. I allafall så vet jag ju att mönstret fungerar och det är bara att "tuta och sy". Jag har utgått från toppen Rose från boken Sy! som jag har förlängt ärmarna på och gjort något högre i halsringningen. Ja, egentligen har jag ju förändrat det kortärmade grundmönstret också för att passa mig med ändrad ärmringning och FBA. Kanske inte så mycket Rose kvar? ;-)  Tyget är en helt fantastisk ulljersey som jag köpt på Tygverkets lilla butik på S:t Paulsgatan 3, helt makalös i kvalitén. Jag funderade på om det verkligen var min färg, den här bruna, men eftersom tyget är en aning melerat i svart så gjorde jag en chansning som jag tycker gick hem.





När jag köpte tyget så såg jag direkt framför mig att jag skulle matcha den med en leomönstrad scarf och varför inte sy en sådan också? Den jerseyn köpte jag vid samma tillfälle men i deras större butik längre upp på gatan. Scarfen var superlätt att sy, jag sydde helt enkelt ihop långsidorna på tyget jag köpte (0,6 m) sedan vände jag kortsidan räta mot räta och sydde ihop så långt jag kunde på maskin. Den sista biten, sista lilla hålet, fick sys ihop för hand. Jag blev helnöjd med alltihop och det kommer helt klart bli en välanvänd outfit. Flera scarfer kommer det även att bli, jag älskar dem och när det inte behövs mer än 0,6 m på fullbredd så kommer jag att sy måååånga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar