torsdag 11 september 2014

En hyllning till vardagen!

Det är inte alltid lätt att få livspusslet att gå ihop, heltidsjobb, hämtning av barn, middag, fritidssysselsättning och ens egna önskan att få till lite träning. Rutiner och struktur är det som är räddningen för oss och vi hinner ibland med att stanna upp och njuta av nuet. En god middag där man sitter ner och pratar om dagen är viktigt tycker jag. Just vardagsmaten är något jag känner fungerar riktigt bra hos oss. Veckomeny bestäms redan på söndagen och veckohandlingen sker på måndag efter jobbet. Vi lagar ofta mat från grunden och med lite planering så står middagen på bordet redan efter en halvtimme. 



Igår blev det lite sommarfeeling med grillat kött, grill är något vi gillar och hos oss får den jobba även under den kalla årstiden även om det inte är riktigt lika ofta som på sommaren. Det har hänt att vi bjudit på grillat vid Johans födelsedag i januari. Igår fuskade vi lite och grillad en färdigmarinerad fläskytterfilé och till det blev det en favorit, min egen variant på Tabbouleh. Igår blev grunder gjort på ris då jag upptäckte att bulguren var slut i skåpet. Det blir gott det också.



Min egna Tabbouleh


bulgur (idag användes ris istället)
hönsbuljong

champinjoner
bladselleri
spetspaprika
purjolök
sockerärtor
tomat
persilja
citron
olivolja citron
chili exploision 

Koka bulgur/ris tillsammans med hönsbuljong. Själv använder jag Tupperwares kanonbra riskokare.

Hacka champinjoner, bladselleri, spetspaprika, pujolök och sockerärtor smått och stek i olja. Krydda med peppar och salt. Blanda ner grönsakerna i det kokta riset.

Hacka tomater och rikligt med bladpersilja och blanda ned i risblandningen. Tillsätt citronsaft och en skvätt olivolja smaksatt med citron krydda med chiliexploision för lite hetta. 

Yummi!!!



1 kommentar:

  1. MMMM vad GOTT & nyttigt :) hoppas ni har samma soliga sommarväder idag som här i GBG.

    Jag bjuder in dig till tävling på bloggen....VINN tapeter värda 6000 kr till ett helt rum :)

    Ha en skön vecka

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)
    inredningsvis.se

    SvaraRadera