måndag 13 januari 2014

Style me

Som jag tidigare har berättat så gjorde jag en färg- och stilanalys på höstens syjunta. Färganalys kände jag till sedan tidigare och det var kanske inte helt överaskande att jag blev vinter, närmare bestämt kontrastrik vinter. Min mamma gjorde färganalys när det var populärt på 80-talet och fick resultatet vinter och jag är inte direkt olik henne. ;-) Kanske att jag är mer kontrastrik än vad hon var till och med. Stilanalys hade jag däremot inga förväntningar på men det var jättekul att kunna sätta ord på hur man gillar att klä sig och få hjälp med lite tips och tricks.


 En kontrastrik vinter


En del utav stilanalysen var rent konkret, då man mätte sin kropp och analyserade ansiktsformen. Jag var en A-triangel med närhet till timglas. A-triangel innebär att man har markerad midja och att överkroppen är mindre underkroppen. De vertikala proportionerna var att jag har korta ben och lång överkropp. Några av de tips som jag fick är nedanstående.


  • Välja byxor som faller rakt ner från höftens bredaste del
  • Bära mörka färger på underdelen med rena linjer och enkla stickningar.
  • Använda korta till mediumlånga överdelar
  • Använda medium till höga klackar
  • Undvika detaljer som fickor, mönster och rynkor på underdelen.
  • Undvika tubformade kjolar som sitter tajt.
  • Undvika korta byxor som slutar mitt på vaden

Inspiration från Pinterest


Andra delen av analysen var att ta reda på vilken stil som jag känner mig bekväm i. Här fick man svara på hur mycket en mängd påståenden överensstämde. Resultatet av mina svar var inte helt vägvisande så jag fortsatte att diskutera detta med konsulenten. Tills slut enades vi om att jag kan kalla mig Dramatisk. Nedanstående påståenden är lite av det som utmärker en med Dramatisk stil.

Du utstrålar glamour, lyx, kontraster och sofistikering och som person kan du upplevas vara mer direkt, stark och auktoritär. Dina kläder har mer raka, kantiga linjer med tydliga vinklar och modernt snitt.Hela din garderob är kontrastrik. Du väljer kläder som är extrema i sin enkelhet. Du klär dig mestadels i en och samma färg från topp till tå. Du väljer ofta mer glansiga material som satin, siden och skinn. Accesoarerna är antingen djärva och stora eller uttalat enkla i geometriksa former av modernt snitt. Dina skor är moderna och iögonfallande; fräcka skor, högklackade, stövletter.
En del av min garderob - SWAP 2013 "höst"

1 kommentar:

  1. Wow! Det låter jättekul att göra en stilanalys och vad bra råd du fick!
    Swapen är sedan helt perfekt. Du ser grymt läcker ut!!! Du utstrålar självförtroende till max!

    SvaraRadera