tisdag 1 november 2011

Lila princess-hoodie

Det var ett tag sedan jag fick klart vinsten på min Facebook-tävling och nu äntligen hamnar den även här på bloggen. Ni har väl för övrigt inte missat att ni kan gilla nyfiQen på facebook och bli lite mer uppdaterade vad gäller sömnaden. Klicka på gilla här intill!






Som sagt, den som väntar på något gått, väntar aldrig för länge. Här kommer resultatet av FB-tävlingen. En hoodie var ju vinsten och önskan från vinnaren var att göra den tjejig och cerice. Nu var det dock slut på cerice collage på både Stoff & Stils postorder och i deras butik i Göteborg så andravalet lila fick det istället bli. Hoodien är sydd lika som den grå jag gjorde till Gabriel, med skillnad på färg och broderi. Den är sydd i lila collage från S&S och luvan är fodrad med det underbara medaljongtyget från Jny, som för övrigt är designad av samma som gjort nyfiQen-loggan, Knastroll. Som tidigare så fodrade jag luvan, sydde på ett kantband på fodret som jag sedan stickade fast i nacken. Det blir ett underbart snyggt resultat atr göra så om jag får säga det själv. Där placerades ju självklart mina fina storleklappar. Hoodien har stickningar i lila på både raglanskärningen, över sömmen vid besparingen fram och på luvans sömmar. Lite diskret men ändå en fin detalj.


På ryggen har jag broderat "Princess" tillsammans med en söt krona och dekorativa stjärnor, allt i silvertråd. Att brodera med silvertråd var lite besvärligt och tråden gick av ett flertal gånger. Efter lite rådfrågande av kära Bibbi så fick jag tipset att dra ned hastigheten samt att använda en lite kraftigare nål. Detta skall jag testa vid nästa tillfälle för det blir så effektfullt att brodera med både silver och guldtråd tycker jag, det vill jag göra fler gånger. Muddar i ärmslut och nedtill är lila mudd från Stoff & Stil och där har jag även köpt de transparanta snoddstopparna. Lila resårsnodd och öljetter vid luvan och den härliga transparanta dragkedjan är köpt hos Bibbi. Tyvärr verkar den vara slut, den var så toppen att ha hemma då den passar till alla färger. Jag vill ju gärna ha material hemma på lager så jag kan sy det hag vill när andan faller på.




modell: Utgånspunkt från Ottobre 1/2008 modell nr 26 storleken 92 cl, som jag kallar den 98/104.

material: Lila collage, lila mudd, silverfärgad brodertråd och transparanta snoddstopp från Stoff & Stil, turkost medaljongtyg från JnyDesign, lila resårsnodd, öljetter och transparant dragkedja från Bibbi, storlek och namnlappar från 3exter och broderi från Embroitique, köpt på Etsy.

att tänka på: testa nytt broderi med silver eller guldtråd med Bibbis tips.



2 kommentarer:

  1. Herregud, vad snygg!! Du är ju helt otrolig :-)

    Har enligt dotterns önskemål också köpt sådan där silvertråd men blev varnad för att den är svår att brodera med så jag har inte vågat prova än. Ska lägga tipsen på minnet.

    SvaraRadera