fredag 22 juli 2011

Fästa en avig täcksöm

På mina produkter så brukar jag använda mig av avig täcksöm för att få en snygg markering med sömmen. Där sömmen inte sys in i en overlocksöm, exv vid fållar är man tvungen att fästa den så att den inte repar upp sig. Så här gör jag, och även om det är lite småpilligt så tycker jag det fungerar bra. Nålen finns beredd vid sidan om CoverPron och jag gör det direkt när jag sytt fållen så allt blir klart på en gång. Kanske finns det något enklare sätt? Hur gör du?

OBS! Bilderna är klickbara om du vill se lite tydligare.


Jag syr fållen runt och syr lite omlott i slutet.


Jag stannar maskinen med nålarna i översta läget och drar försiktigt bak tyget så det inte ligger under nålarna(det tar emot och trådarna får inte gå av)


Sedan vrider jag på handhjulet bakåt ett varv. Detta gör att trådarna lossnar.


Jag försöker att nypa fast runt trådarna så att de inte repar sig samtidigt som jag drar ut tyget och klipper av trådarna så att de blir långa för att kunna nästas.

På rätsidan finns nu en trådavslut och på avigsidan finns tre trådavslut. På rätsidan bildas även tre öglor från trådarna på baksidan.

Jag trär tråden från rätsidan i en nål och drar nålen genom alla tre öglorna på rätsidan.

Sedan drar jag försiktigt i de tre trådarna på avigsidan så öglorna försvinner ned.

Jag trär igenom den enskilda tråden på rätsidan så den hamnar på avigsidan.

På avigsidan trär jag nu upp alla fyra trådar på nålen (använd en lite större nål så du får in alla fyra trådar) och fäster dessa på undersidan.

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra tutorial. Jag håller på och försöker bli kompis med min Cover Pro.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Nu äntligen efter två år(!)vågade jag mig på att prova ovänd täcksöm på min kombimaskin.

    SvaraRadera