tisdag 22 mars 2011

Vårteckenutmaningen 2011 - omgång 4

Vad kan vara mer vårtecken än att det börjar bli liv och rörelse ute på gatan. Det är härligt att komma ut och vara härligt social med grannarna efter en lång mörk vinter där man endast ser grannarna till och från jobbet och när de skottar snö. I helgen var det i alla fall full aktivitet och alla barnen hade fått fram sina cyklar. Helt underbart!



Ytterligare ett litet tecken på vår är ju att klädintresset vaknar till liv, både till sig själv och sina små. I helgen har jag inte haft mindre än två visningar av mina produkter från nyfiQen, med en hel drös av beställningar som följd. Nu hoppas jag på något sämre väder, så att samvetet låter mig spendera tid i systugan nere i källaren framför symaskinerna.




Efter att ha läst den nya Allt om Trädgård och fortsatt med en del gamla tidningar så är jag nu mer än sugen på att sätta fart med trädgårdsarbetet. I fjol påbörjade jag gallring av en stor rabatt på baksidan och där skall jag fortsätta. Efter 7 år i huset och planteringarna som bara är något år yngre så är det hög tid att gallra och dela perenner. Lite välbehövlig jordförbättring i form av att jag skall göra rabatterna något upphöjda med torv och stenkant skall det också bli. Sedan har jag mitt stora huvudbry – att flytta på en katsura som lider av klen tillväxt, felplanterad bredvid buskage som den är. Jag hoppas på lite hjälp av traktorgrävare när vi ändå planlägger vår nya garageuppfart.



Den nygamla rabatten skall få ansluta till och förlänga mitt woodland lite och skall få bli en mysig entré från garageuppfarten in mot baksidan av trädgården. Kanske kan mitt arbete bli en liten följetång här i bloggen.




Jag har i tigare vårteckeninlägg lagt fokus på min viktnedgång, 10 kg fram till semestern. Nu tonar jag dock ned själva viktnedgången och fokuserar istället på träningen och maten. Att helt enkelt må bra – jag vet ju att viktnedgången kommer på köpet om man har lite tålamod. Viktigt är att inte bli omotiverad trots bristande resultat med vågen. Tredje veckan gav inte heller den någon direkt viktnedgång trots bra mat (godis endast vid långkörning i bil på fredagskvällen) och en godkänd men inte helt bra träningsdos. En seg början på veckan med sambo som var bortrest så blev det ingen plats för träning, men veckan avslutades bra med träningspass på både lördagen och söndagen. Jag är nöjd att det ändå blev träningspass, trots bristande ork och motivation, på Crosstrainern. Jag hoppade dock över styrketräningen.

vecka 2
vikt 79 kg ~ minskning 0 kg
2 träningspass på CT


Mer inlägg om vårtecken hittar du bland bloggarna här till vänster - för att hitta alla (eller åtminstone de flesta) så kan man expandera länkarna genom att klicka på "visa alla" längst ned i listan. Vivecas länklista kommer du till genom att klicka på loggan för vårteckenutmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar