onsdag 10 februari 2010

Koncentration på högsta nivå


Gabriel är en aktiv kille som har svårt att sitta still. Ibland måste man ta till lite knep för att han skall "gå ned" i varv. Idag passar dessa knep väldigt bra då jag och Gabbe är hemma eftersom han har feber. Lite bloggande framför TVn är den mesta aktivitet som händer mig förutom mys och lek med Gabriel.



En av Gabriels favoritsysselsättning som han är väldigt duktig på är pussel. Vi har jobbat med detta sedan han var liten och nu är det pussel med 25 bitar eller mer som gäller. Jag tycker om Kärnans träpussel som känns gedigna och har en sådan bra låda att förvara bitarna i. Blixten McQeen, Bamse och Byggare Bob är de som finns hemma.



Favoriten är Blixten McQeen eller "Dickogee" som Gabriel kallar honom. Trots att jag inte är så förtjust av dessa komersiella figurer så finns han både på mugg, fat, pussel och film här hemma. Ibland måste man ju ge efter för barnens påtryckningar.



Att ha full koncentration på ett bra program på TV är också viktigt - att inte missa en bokstav eller siffra när "fem myror är fler än fyra elefanter" är på gör att man behöver krypa nära TVn. Att ligga på rumsbordet kan vara ett sätt. Som stolt mor måste jag få berätta att Gabriel är duktig på att räkna och kan i stort sett räkna till 12. Det tackar jag en engagerad dagmamma för.

1 kommentar: