onsdag 13 januari 2010

Broderi och renovering i en salig blandning

Tempot är mer än högt här hemma för tillfället. Från att ha en lugn lunk med julledighet så har arbetet börjat och vi har även påbörjat operation vardagsrumsrenovering (vilket långt ord). När Gabriel är vaken (och det är han länge då han inte riktigt har hittat tillbaka till vardagsrutiner) så får jag försöka hålla honom borta ifrån målningen i vardagsrummet. Då har vi istället fördrivet tiden i källaren tillsammans med mina symaskiner. Det har blivit en del broderat och jag kan erkänna att ju mer man broderar dessto mer idéer ploppar upp i huvudet.








Gabriel är en glad kille i sina nya kläder, byxorna som jag visade i ett tidigare inlägg tillsammans med en tröja med en broderad bläckfisk på magen. Tröjan är i den vanliga modellen med kontrasterade raglansömmar och kantband och mitt på magen är en matchande grön bläckfisk broderad på magen. Jag tycker om när broderierna inte har för många färger såsom denna.








Sedan måste jag visa en bild på mitt härliga trådställ med 80 rullar brodertråd som jag fick hem härom dagen ifrån Threadart i USA. Det tog lång tid att frakta, mycket på grund av alla helgdagar och att det dessutom passerade tullen på sin väg till mig. Men det var verkligen värda att vänta på - nu finns det många färger ton i ton man kan välja mellan och medan jag skriver här så går brodermaskinen varm bakom mig med ett broderi i gula, orangea och bruna toner.

Till sist ett par bilder över hur vårt vardagsrum ser ut. Till helgen skall båda fönster, tak, lister och element vara färdigmålat för då skall jag tillsammans med min far påbörja tapetseringen.



modell: tröja nyfiQen modell Prunus i stlk 86/92
material: brun jersy med lycra ifrån JnyDesign och limefärgad mudd ifrån Stoff & Stil
broderi: bläckfisk ifrån
att tänka på: broderiet blev inte helt hundra med konturerna då broderiet bubblade och drog sig. Jag tror det beror på undermåliga understygn (saknades nästan helt) tillsammans med tunnt tyg.

8 kommentarer:

  1. Vilka fina kläder! Blir så mycket mer speciellt när du kan brodera så där fint på dem!
    Härligt trådställ!!

    SvaraRadera
  2. Och här kommer den kompletterande tröjan, sååå fina kläder!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar tröja!!! bläckfisken är superfin

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Vad glad jag blir av era kommentarer.

    SvaraRadera
  5. Och jag blir då avis på ditt fina trådställ!! ;-) OCH trådar.
    Vilken härlig "ballongmagpose" Gabbe gör! :-) Förstår alldeles varför han är stolt över sin fina tröja.

    SvaraRadera
  6. Åh så fint det blir med dessa broderier. Ska inte sticka under stolen med att jag är mycket avis =)

    Men vad jag även är mycket avis på är den där stretchfrotten! Får jag fråga vad den kostade metern? Calletex har ingen hemsida har jag förstått, men det kanske är möjligt att få det hemskickat. Blev verkligen dööökär!

    SvaraRadera
  7. Gobli: Visst är han söt med sin mage :-) Han är inte så stor för övrigt, men har redan odlat ölkagge ;-)

    PajaS: Stretchfrottén ifrån Calletex kostade 120 kr/m om jag inte minns fel. Håller med om att den är underbar och jag ångrar att jag inte köpte mer.

    SvaraRadera