onsdag 30 december 2009

Nyårsstass del 1

Efter att ha blivit grymt inspirerade av Ruttunuttus hoodie så har idén om något liknande legat i "bakhuvudet" en längre tid. När nu Gabriel skulle ha lite nya snygga kläder inför nyårsfirandet och en varmare "utanpå-tröja" behövdes med tanke på vintervädret (hos oss visar termometern -17 grader) så blev idéen verklighet. Efter lite kikande i filmappen "tryck och applikationer" så hittade jag denna hund som är en rak kopiering av en känd hund på blöjor. En härlig placering i sidosömmen blev hellyckat enligt mig. Tröjan är i helt ny modell för mig, utan raglanskärning, som jag tycker passar bra till utanpåtröjor. Applikationen är sydd enligt konstens alla regler med vliesofix emellan och totallystable på avigsidan. Jag önskar dock att jag vore järvare och minskade stygnlängden något då jag tycker det blev lite glest. Det är en avvägning som är svår, mindre stygnlängd kan ge problem med matningen tycker jag. Här har jag använt mig utav 0,4, men nästa gång får det nog bli 0,3.






Ni får stå ut med mina mindre bra försök med Photoshop. Jag använder mig av lasso för att frigöra tröjan från bakgrunden och ibland vill inte det "automatiska" samma sak som mig.
Är det någon som kan tipsa mig om hur man raderar senaste satta "punkt" när man använder sig av lasso?


Imorgon lovar jag visa resten av nyårsstassen, ett par snygga muddjeans och en tröja till detta. Får vänta till ljuset återvänder innan jag kan fota. På återseende!




modell: Ottebre 1/2008, tröja nr 10 i stlk 86 med rejält förlängda ärmar och något förlängd kropp.

tyg: randig velour grå/svart ifrån Calletex och limefärgad hilvovelour ifrån NeaNobell på applikationen.

att tänka på: Än en gång har jag glömt hurt enkelt men effektfullt det är med applikation.

2 kommentarer:

  1. prova Extract"funktionen istället. Lättare. Fin tröja men söt vovve!

    SvaraRadera
  2. Snygg! Men att applikationer skulle vara lätt, det har jag svårt att hålla med om:) Gott Nytt År!

    SvaraRadera