onsdag 23 december 2009

Beställningar, beställningar, beställningar!!!

Visst är det så toppenroligt när beställningarna droppar in. Det känns ända in i hjärtat att någon uppskattar det man gör och som är ens allra största hobby (efter familjen förståss). Jag har redan hunnit med att skicka iväg några beställningar som jag inte fotade innan leverans, men sist ut innan jul är nedanstående som skall bli julklappar till två kusiner ifrån mor/farföräldrarna. De är nästintill nyfödda och det kommer att finnas lite växtmån i kläderna.

Modellerna är mitt vanliga bodymönster med raglanärm och knäppningssprund i raglansömmen. Raglansömmarna är nedstickade med avig täcksöm i avvikande färg. Muddbyxorna är enkla velourmuddisar med långa muddar både i midja och benslut men härligt pös nedtill. Alla bodies är sydda i härliga tyger ifrån JnyDesign och byxorna är i velour ifrån Andersson & Hjalmarsson. Jag använder mig nästintill alltid av denna velour, som är i en fantastisk kvalité och står sig tvätt efter tvätt.



Jag har tidigare alltid matchat det gröna djungeltyget med mörkbruna kantband, men nu vill beställaren hellre ha svarta kantband för att matcha mot svarta velourbyxor. Eftersom det bruna/svarta på tyger är rejält mörkt så blev det riktigt bra detta alternativ också, som jag själv aldrig tänkt på. Roligt när beställare ger en andra infallsvinklar. De övriga bodisarna är syddda i kanintyger i olika färgställningar med matchande velourbyxor.


Djungelbody med svarta raglansömmar, svart kantband/muddar och svarta velourbyxor med svarta muddar, blå kaniner på grönt med blåa raglansömmar, limegrönt kantband/muddar och olivgröna velourmuddisar med limegröna muddar, bruna kaniner på gult med bruna raglansömmar, brunt kantband/muddar och bruna velourmuddisar med bruna muddar och sist blå kaniner på natur med blåa raglansömmar, blått kantband/muddar och blå velourmuddisar med blåa muddar.



Till sist vill jag visa det första resultatet ifrån "Pärlan" som får bli lite julklappar till nära och kära - glöggpåsar med broderimönster jag hittat med hjälp av Sysidan. De första påsarna är redan levererade till grannen och dagmamman.


modell: Body Pyrus och byxa Vinca (nya namn hos nyfiQen) alla i stlk 62/68

material:
Djungeltyg och kanintyg ifrån JnyDesign, velour ifrån Andersson & Hjalmarsson och mudd ifrån Stoff & Stil. Vanliga leveranser hos nyfiQen som jag tycker håller bra kvalité. Jag hörde dessutom ett rykte om att Stoff & Stil kommer att gå tillbaka till sin tidigare kvalité på mudden. Jag håller tummarna att det blir så.

att tänka på:
Jag blir så lycklig när beställningar droppar in. Glöm inte av att det går fort och lätt att sy beprövade modeller. Detta är något jag skall tänka på när jag skall försöka få till stånd lite bättre framförhållning. Jag inser dock att jag jobbar bäst under tidspress.

3 kommentarer:

  1. Ja, det var ju jättesnyggt med svart till djungeltyget. Och jättefina glöggpåsar.

    SvaraRadera
  2. Det var jättefina kläder Leon fick i julklapp....

    SvaraRadera
  3. Framförhållning, vad är det? Iaf inget jag tillämpar i onödan (även om jag önskar jag vore bättre på det). ;-) Ett nyårslöfte kanske...

    SvaraRadera