lördag 29 augusti 2009

Tjuvkik på småpiff!

Här kommer en liten tjuvkik på de sista dagarnas piffande i Gabriels rum. Det återstår dock att måla klart både hans växasäng och en tallrikshylla, sedan skall det kompletteras med lite lådor och krokar.





Först ut var att sy gardiner som skulle upp i hans rum. Detta rum ha stått utan gardiner sedan Josefine flyttade ut från rummet i höstas. Tyget och tillbehören har varit köpt sedan länge och sömnaden gick snabbt och lätt. Varför dröjer man så med vissa saker? Gardinen är konstruerad som en fuskrullgardin och nedtill har jag ett 40 mm plaströr inrullat för att få lite tyngd (bra med en römokare till sambo) Upphängningen med banden löste jag på, för mig, ett litet nytt sätt och jag blev riktigt nöjd.







Vi har köpt en ny hylla till Gabriel för att kunna ha sina leksaker i. Efter lite ommöblering så insåg vi att det allra bästa skulle var något "skänkliknande", mao lite bredare men inte så hög. Valet föll på en "Expedit" från Ikea som skall fyllas på med lådor. Tyvärr var de jag ville ha slut när vi köpte hyllan, så det får bli en tur till Ikea igen. Hyllan kan man piffa på olika vis, med både lite ordinära prydnadssaker, men även en del fina leksaker, såsom Briobilen som Gabriel fick redan som liten. Även lampan är ny och den köpte jag till nedsatt pris på Ikea.



En av väggarna i Gabriels rum pryds av härliga blyertsteckningar som min moster har målat. Hon är riktigt duktig och borde ta upp detta intresse igen, tycker jag. Idag är det enkla glasramar, men jag önskar använda vita tjocka ramar från Ikea, men plånboken har inte tyckt att det är tillräckligt nödvändigt ännu.





I fönstret hänger helt underbart tovade spindlar, som jag har köpt på hantverksmässor som jag själv har ställt ut på. De går i samma färgställning som Gabriel har i sitt rum - rött, blått och vitt.





Ytterligare pynt på Gabriels hylla. Några"fin-bilar" som är tänkt att endast stå i hyllan som prydnad. Gabriel tycker dock att de är spännande att leka med, så de plockas ned ibland. Nu har han tom kommit på att han kan hämta en pall att stå på så når han dem själv. Det skall tillkomma en liten bredare tallrikshylla ovanför "skänken" och då får de nog flytta upp ett hack. Smurfen som skall föreställa smurfängeln gabriel fick Gabriel som liten av ett par vänner till oss. Den får naturligtvis hänga med.




Expedithylla fylls med leksaker och lite av "mammas pynt". Tanken är att ha några vita lådor ifrån ikea som kan fyllas med lite plastleksaker och Gabriels stora samling av bilar. Då ser det rent och snyggt ut när allt är städat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar