onsdag 1 juli 2009

Äntligen pyjamas!

Nu när värmen verkligen är här så hade Gabriel ett stort behov av kort- ärm och ben på pyjamas. De vi hade här hemma fungerade men var något små, vilket inte var så konstigt då storlekslappen visade på 62/68. -Dags att köpa nya pyjamas, sa jag en morgon till sambon. -Köpa, sa han, du får väl sy några? Tidigare har jag dragit mig för att sy dessa då det krävs en hel del kantbandssömnad, men nu har jag ju CPn och då gick det snabbt och enkelt.



Jag bara älskar den gröna nyansen på JnyDesigns kaniner och ville matcha upp molntyget med den färgen. Då jag inte har någon enfärgad interlock av just den färgen fick det bli mönstrat kantband med kaniner. Mönstret jag testade var en lekdräkt ur Ottobre och jag får tacka Ingrid (Pyssel på torp) för råd vid val av storlek. Storlek 86 passade perfekt till Gabriel och pyjamas blev härligt pösig (till skillnad mot hans tidigare i stlk 62/68) och det finns lite att växa i. Lite modifieringar gjorde jag som vanligt och denna gången i form av att jag tog bort det dubbla tyget mitt fram vid omlotten, knäppningen är en sk fuskomlott.


Så avslutar vi med en liten fotosession med Gabriel så morfar får se honom lite mer "in action". Gabriel har börjat tycka att kameran är väldigt intressant, så det är svårt att ha honom lite på avstånd när man vill fota kläder. Det vill gärna bli närbilder med näsan upptryckt mot linsen.




Ytterligare några bonusbilder tagna nu på morgonen i en trevlig sommarlätt mundering - pyjamas, regnstövlar och hatt!





modell: Lekdräkt ur Ottobre 3/2008 i stlk 86, men med lite förändring i knäppningen så det inte är dubbelt tyg mitt fram.

material: brunt molntyg och gröna kaniner, båda från JnyDesign

att tänka på:
förstår inte varför jag tvekat på att sy pyjamas när jag har CPn - det gick ju hur snabbt som helst! Nu blir det flera.

6 kommentarer:

  1. Superfin dress och underbart söt kille :-)

    SvaraRadera
  2. Ovillig framför kameran verkar han verkligen inte vara =) Härliga bilder.

    Jättefin lekdräkt, smart att skippa den "riktiga" omlottknäppningen. Ett bra tips jag nog ska använda mig av.

    SvaraRadera
  3. Vilken liten sötnos till prins ni har!!! han är ursöt i sin pyamas som sitter jättebra på, snyggt med kantandet med det gröna kanintyget :)

    SvaraRadera
  4. Nu är morfar säkert nöjd. Fin pjamas på söt kille. Jag önskar att jag kunde bli så kompis med min maskin att jag fick bandkantning att fungera.

    SvaraRadera
  5. Jättesnygg! Kul att det passade. Jag älskar den där modellen. Förra sommaren sydde jag tre stycken till Lillebror. Denna blir det nog bara en... Molntyget är bara så härligt.

    SvaraRadera