lördag 18 april 2009

Påskens trädgårdsarbete

I påsk har vi verkligen tagit till vara på det härliga vädret som varit och vistas uta var dag. En hel del trädgårdsarbete har vi fått till. Det vi sysslat med mest är vår framsida - ni kommer väl ihåg hur det har sett ut tidigare.

Sommaren 2006 såg vår framsida ut så här efter slit med att iordningställa den som vi ville ha den.


Vintern 2006 såg det ut så här när grävskopan hade dragit fram.




Alla perenner fick flytta till köksträdgåren i väntan på att kunna ta plats i nya rabatter.




Sommaren 2007 spikade vi trapp, och även jag slog i några spik trots magen i vädret.


Sommaren 2008 var det dags för plattläggning - nu började det se något ut. Då skrev jag att "projekt framsida" snart skulle vara klart, men allt tar tid särskilt när vi är i farten. Nu kan jag snart skriva det igen - Projekt framsida är snart klart! I helgen har vi iallafall planterat tillbaka alla perenner och köksträdgården är redo för potatis i år igen. Skall bli helt underbart att kunna skörda sina egna grönsaker efter att köksträdgården har legat i träda i två år. I den stora rabatten på framsidan finns nu en hel del perenner och buskar, men det behövs fyllas på med mera. Jag skall plocka och dela perenner ifrån övriga rabatter och endast komplettera med ett träd Prunus "Accolade" (vårkörsbär) och några rosbuskar har jag tänkt. Det som återstår på framsidan är en spaljé ut mot garageuppfarten och lite belysning. Ett litet vattenspel under körsbärsträdet skall även få komma på plats i sommar. Jag återkommer med bilder när det börjat växa för än så länge så ser det rätt trist ut med vårtrötta plantor. Tills dess får ni njuta av en trädgårdsarbetande Gabriel. Med en egen skottkärra, som jag hade när jag var liten, kör han runt på diverse leksaker.




När vädret fortfarande var fint och helgen inte riktigt slut så påbörjade vi ytterligare ett projekt. Vi började riva upp våra risiga rosenspirea som växt utmed terassen och breddade rabatten med en meter. Här skall vi sedan lägga betongsten som kant och sedan plantera lite rosor och lavendel och komplettera med lite fler romantiska perenner. Detta projekt är ett totalt budgetprojekt - lavendel, rosor och perenner tar jag från övriga trädgården. Jag tycker att rosorna mer kommer till sin rätt om jag planterar dem i grupp. Lavendeln är från framsidan som blivit över efter att flyttat tillbaka de som stod i köksträdgården och betongstenen blev över från plattläggningen från framsidan. Även här återkommer jag med mer uppvuxna bilder, fram i sommar.



2 kommentarer:

  1. Åååh vad ni kämpar och vad G ser stor ut ;) Känner igen det där med att saker tar tid :)
    Ser fram emot bilder när det börjat växa.

    SvaraRadera