tisdag 17 mars 2009

Tischa short R

Denna kortärmade t-shirt är en vidarutveckling av min långärmade tröja. Modellen är i grunden densamma, en snäv tröja som jag nu har gjort kortärmad och dessutom vidgat halsringningen för att få en sommarlätt känsla (skillnaden kan du ser här). Nedtill på ärmen har jag valt att sy kantband i samma färg som kantbandet i halsringningen. Dekorsömmar har jag på alla mina R-modeller (står för raglan) och denna söm har vanligtvis i samma färg som kantbanden. Till marknaden i Wadköping har jag tänkt att ha med mig 5 alternativ på t-shirtar, landskap, turkosa flodisar, enfärgad limegrön, multiblommig samt en t-shirt som är mörkblå med vita stjärnor som ännu ej sydd.


Rosa/gul-randig Tischa short R med rosa kantband och dekorsömmar. Sydd i härligt mjuk Eiser-interlock köpt av "Trikå-Eva".


Multifärgad storblommig Tischa med vita ärmar och kantband/dekorsömmar i turkos. Denna Tischa är en av mina favoriter och den blommiga singeltrikån är kraftig och härlig med lite lycra i sig. Färgerna står sig bra efter tvätt för jag har tvättat Gabriels body som jag sytt i detta tyg och jag ser ingen märkbar skillnad.


Denna tröja är sydd i det välkända landskapstyget som finns att köpa på Jofotex. Jag har valt att använda orange kantband och dekorsöm. Tischan är sydd i den lite tunnare ribbstickade landskapstyget och blir på det vis en riktigt härlig sval sommartröja.


De två andra t-shirtarna som skall följa med, limegrön och turkosa flodisar finns ännu inte på bild, men liknande bodies kommer att bloggas om inom snart framtid. Till marknaderna har jag valt att sy upp överdelar i fem olika storlekar av alla kombinationer, storlek 62/68 och 74/80 kommer att finnas i body medan övriga storlekar, 86/92, 98/104 och 110/116 sys upp i form av Tischa short R.

Denna orangea Tischa short R som är sydd i de välkända flodhästarna med ärmar i enfärgad orange singeltrikå med vita kantband och dekorsömmar får istället stanna hemma och finns till försäljning i webshoppen än så länge. Kanske får den senare flytta iväg till Göteborg och ExAmino, kollektionen som kommer att finnas där har jag inte bestämt ännu.




Modell: Tischa short R (mimiS) finns i stlk 86/92, 98/104 och 110/116 (naturligtvis kan större storlekar sys upp).
Material: Alla tyger förutom det rosa/gul-randiga kommer från Jofotex. Den randiga rosa/gula är Eiser och köpt av Trikå-Eva. Mudden är som vanligt från Stoff & Stil
Att tänka på: En härlig modell som jag är mycket nöjd med. CoverPron ger så härliga dekorsömmar och kantbanden går snabbt att sy. Jag har följt Blomma åker vagns tips med att göra ett sprund i halsriningen för att sy på mudden. Sprindet syr jag sedan ihop med vanlig maskin och stickar ned sömnsmånen därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar