onsdag 5 november 2008

Ur led är tiden?

På många sybloggar kan man se vinterfodrade mössor i alla varianter, men själv har jag suttit och knåpat ihop min allra första solhatt.



Gabriels dagmamma skall tillbringa vecka 46-47 på Kanarieöarna tillsammans med den närmsta släkten. Detta innebär även att vi här hemma får lite ”semester” eftersom jag och Johan skall vara föräldralediga under tiden. Det skall bli skönt att få vara hemma några dagar, torsdag och fredag i var vecka för min del medan Johan tar måndag och tisdag, onsdagarna skall Gabriel vara hos farmor och farfar.


Gabriels bästa kompis, som är barnbarn till dagmamman behövde en solhatt, vilket inte är så lätt att hitta så här års. Inga problem, det går ju att sy! I och för sig är jag inte direkt förtjust i sådana här beställningar, saker som jag inte tidigare har sytt och vet om de fungerar på tillfredsställande sätt. Men nöden har ingen lag, jag ritade upp ett mönster med ursprung från Gabriels gamla urvuxna solhatt med Lillys huvudmått som utgångspunkt. Önskemålet var en vit hatt som kunde matchas till kläder som oftast går i rött. Efter letande i tygförrådet så föll valet på enkel vit lakansväv fodrad med ett rödvit-rutigt bomullstyg.



För att hatten skulle passa utan att prova i tid och otid så sydde jag ett resårband baktill på huvudkullen som möjliggöra bra passform även om måttet inte är exakt. Namnlappen syddes fast på brättet och till band använda jag röd snedslå som jag sydde ihop med dekorsöm, första gången, förutom min välanvända våffelsöm jag använde en av maskinens alla dekorsömmar. Istället för att vändsy brättet så kantade jag det med overlocken vilket gör att hatten får ett litet ”råare” utseende. Coolt tycker jag.


På eget bevåg så tyckte jag att Lilly behövde en sval men lite mer täckande klänning som kan användas på stranden när solens strålar bränner heta. En singoallaklänning (mimiS kollektion – Zingo) i samma rödrutiga tyg som hattens foder blev resultatet. Klänningen har resår i halslinning och röd mudd i ärmslut.




Nedtill har jag fållat klänninen och även här har jag använt en dekorsöm i form av hjärtan, tyvärr så blev sömmen inte så tydlig som jag skulle önska eftersom jag använde vit tråd.

P.S Ber om ursäkt om inte bilderna är klickbara. Som vanligt försökte jag vara noga med att få in bilderna i den ordning som jag vill de skall ligga i inlägget för att därefter flytta texten, men idag så hamnade bilderna inte alls i den ordning jag ville när jag klickade på infoga. Det var nog en slumpvalsgenerator som ville ha ett ord med i leken. Detta gjorde att jag var tvungen att flytta på bilderna (orkade inte börja om från början) och då blir de ju helt plötsligt inte klickbara.

Mönster: Klänning i modell Zingo från mimiS i stlk 74/80. Hatten är ett eget komponerat mönster från Gabriels gamla urvuxna solhatt och skall vara stlk 52 (tror jag). Hatten har ännu inte fått något modellnamn utan måste moduleras lite inne den får ingå i kollektion mimiS.

Material: Vit lakansväv från ett gammalt kraftigt lakan av fin kvalité. Vad kraftig kvalité det är i gamla spetslakan. Vit/röd-rutigt bomullstyg från lokal tygaffär och röd mudd från Stoff & Stil.

Att tänka på: Brättet på hatten vill jag nog få lite mer utstående, som det är nu så följer det huvudkullen nedåt. Får se lite hur storleksangivelsen är, när den rätta ägaren har provat den.

2 kommentarer:

  1. kul att ha hittat hit, kommer åter. Superfina kläder.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt sommar inslag så här i höst rusket, jättefin känning med matchande hatt :)

    SvaraRadera