onsdag 22 oktober 2008

Tryckeri!

Det verkar dröja med att få klart mina alster med tygtryck. Det har helt enkelt stannat upp vid fixering av tryck, det tar emot att ställa sig i den mörka tvättstugan och stryka under längre tid. För lång tid tar det med sex tryck och fem minuter på varje. Eftersom jag har en stor och bökig strykstation så känns det som man inte vill släp ut den till TV´n heller för att göra arbetet enklare, eller.... Det är kanske det jag skall göra för att få undanröjt lite stryktvätt samtidigt. Får väl se om man kan få lite tid över till detta i helgen. Här får ni iallfall en liten tjuvkik på vad som komma skall.

Jag är väl sisådär nöjd med trycken, vill ju att det skall bli perfekt resultat direkt. Träning, vad är det? Min favorit är iallfall det vita "Gabbe"-trycket. Jag syr ju ofta i starka fäger och då är vitt en bra neutral färg, tycker den täcker bra, och att trycka mindre fält blir bäst då det annars är svårt att inte få flammigt. Läste ett tips om att använda en lite roller på familjeliv (kommer inte ihåg vem som gav tipset) så detta skall jag prova på de lite större motiven såsom elefanttrycket.

Elefanttrycket har jag fått inspiration ifrån Thea och jag kunde helt enkelt inte låta bli att "stjäla" idéen rakt av. På detta tryck har jag valt att göra schablonen i lite tjockare plast jag köpt från Bibbi´s, detta för att jag skall kunna använda den fler gånger (de mindre trycken använde jag bokplast till). Eftersom denna plast inte riktigt låg tajt intill tyget så blev konturerna inte riktigt skarpa utan färgen flöt inunder. Till nästa elefanttryck skall jag ha inhandlat klisterspray för att undvika detta problem.


Plus: Att jag äntligen har tagit mig i kragen och testa tygtryck. Starsträckan för att testa nya saker är oftast lång, jag vill att allt skall gå snabbt enkelt och smidigt direkt. Nu när jag väl testat det så var det ju inte så bökigt som jag trodde. Med tryck går det ju göra så härligt peronliga saker (om man nu inte "stjäl" idéer från höger och vänster).
Minus: Att resultaten inte blev så proffsiga som jag skulle önska. Det är väl som vanligt att övning ger färdighet.
Inköp: Allra helst skulle jag ju vilja ha ett screentryck-set, men till börja med så får jag nog sänka min krav lite.
  • Spraylim
  • Mer tryckplast
  • Mer färg för mörka tyger
  • Liten roller
  • Pensel

5 kommentarer:

  1. Roller var bara för att lägga på färg på klicheer/stämplar! Använder du schabloner som med dessa tryck så är det stöppel som gäller. :) Kanske pröva en lite större till dom större motiven. "Dutta ur" färgen ordentligt från stöppeln så du bara har lite innan du duttar på tyget och gå över samma område igen om det behövs mer färg för att täcka istället för att ha mycket färg i stöppeln.

    Jag är absolut inget proffs men det är en sak jag upptäckt är viktig i alla fall.

    SvaraRadera
  2. OK! Tack för svaret, vad bra att jag hann att läsa detta, för jag hade tänkt att handla en roller på det nyöppnade Coop Forum efter lunchen. Då skall jag istället försöka få tag på en större stöppel.

    På Coop blir det bara att leta efter bra förvaring istället. Skulle vilja ha en plastlåda med småfack till mina tryckknappar. Köpte en sådan bra på Claes Ohlsson för ett tag sedan som jag har till mina namn- och storlekslappar, men det verkar dröja till jag kommer till CO igen. Hoppas Coop har något i min smak.

    SvaraRadera
  3. Det vita Gabbe-trycket var fint, jag gillar det röda Anton-trycket också. Elefanten är tuff, men synd att den flöt ut för dig!
    Ska bli spännande att se vad det blir av bitarna med tryck på!

    SvaraRadera
  4. Synd att elefanten flöt ut lite men den är fin. Vart har du köpt din textil färg ifrån?

    SvaraRadera