lördag 11 oktober 2008

Mössdags!

Tiden räcker inte riktigt till härhemma för tillfället. Jag har ju nu jobbat tre hela veckor och nu börjar tröttheten hinna ifatt. Visst går det bra med alla vardagliga göromål, mycket tack vare ett detaljrikt veckoschema. Men att hinna med något utöver detta är näst intill omöjligt, därför blir både sömnad och bloggande lidande. Mest är det bloggandet som får stryka på foten, för jag har faktiskt sytt lite.

För en tid sedan så fick jag en beställning från en granne med stort behov av en mössa. Vi gick igenom tygförrådet och som vanligt var det svårt att bestämma sig. Jag sydde därför tre mössor att välja mellan i mitt eget (kan ett mössmönster vara eget, det skiljer sig ju inte så mycket åt) mönster med knut på toppen. Två mössor fick applikation i form av en stjärna och den tredje säger tillräckligt mycket bara genom tygvalet.



Först ut (och som blev grannens val) är en mössa i trikå från "Trikå-Eva". Tyget är rosa med blommor och framtill på mössan har jag valt att lägga mönsterdelen på det mer blommigare partiet på tyget, baktill är det glesare med blommor. En lila namnlapp fick pryda denna mössa.

Den andra mössan är sydd i röd interlock från E-slöjd och stjärnan är i lila fleece som jag hittad i min stuvlåda. Denna stuv härör från tiden då jag sålde fleecemössor, ja, jag har faktiskt haft försäljning tidigare i början på nittiotalet. Applikationen kantas av lila sicksack och även denna mössa har fått en av mina lila namnlappar

Tredje mössan är sydd i lila interlock från E-slöjd och har en stjärna i cericet "hund-tyg" från Stoff & Stil. Här har jag valt att sicksacka applikationen med orange tråd för att ta upp det orangea i hundtyget och en orange namnlapp matchar bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar