söndag 10 augusti 2008

Ljusblå muddbyxor

Gabriel (och vi föräldrar) skall gå och hälsa på Gabriels kompis Lilly i eftermiddag och jag är som ett litet barn, vill använda det senaste, mao den bruna elefanttröjan med ljusblå mudd. Gabriel har inga ljusblå matchande byxor att ta på sig eftersom hans ljusblå byxor nämligen är i tvätten Vad gör man? Jo, man slänger ihop ett par ljusblå byxor - att ha två likadana ljusblå byxor har väl ingen dött av? Dessutom var det ett ypperligt tillfälle att pröva mitt lite modifierade byxmönster som jag skall använda i min kollektion. Jag har gjort byxorna något längre än tidigare modeller för de är ju tänkta att passa 74/80 cl. De kommer nog att fungera bra och kanske tom ytterligare en storlek upp. På Gabriel var de kanske något långa men då har han ofta byxorna rätt långt ned i midjan. Mudden har jag sytt 9 cm bred på både benslut och midja för att kunna vika ned den i början och på så vis få lång användningstid. Jag älskar sådana plagg själv!


Så här snygg blev Gabriel i sitt nya set. Namnlappen på byxorna satte jag som vanligt i rumpan, och varje gång jag syr på lappen på detta vis så blir jag kär i mitt lim som är så smidigt att använda. Lappen rör sig inte när man skall sy på den utan blir rak och snygg. Innan Charleston var så snäll och tipsade och ordnade detta lim till mig så bökade jag med vliesofix, men med limmet går det mycket snabbar och enklare. Sådant gillar jag.



Nej nu måste jag sluta för Gabriel skall gå till Lilly och leka. Hej då, vinkar Gabriel.











Mönster: mimiS kollektion muddbyxa stlk 74/80



Material: Ljusblå stretchfrotté från hemlispaket och ljusblå mudd från Jofotex.



Att tänka på: Dessa går som hejsan att sy. Vad skönt att ha ett färdigt mönster i "alla" storlekar som fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar