tisdag 6 maj 2008

Velourset stlk 116

Ett velourset med muddbyxa och jacka till en lite större tjej, vars älsklingsfärg är grönt, så det fick bli ett set i Hilcos limegröna velour köpt på NeaNobelle.




Mitt vanliga muddbyxemönster finns inte i så stor storlek så jag fick jaga ett nytt mönster. Tycker att det är bra med muddbyxa utan yttersöm, så därför fick jag som vanligt modifiera. Detta var ju rätt enkelt för jag lade ju bara fram och bakstycket tillsammans och klippte till. Jag tycker det är snyggt med lite pös nedtill så därför valde jag en byxa med lite utsvängda ben. Eftersom Ottobres mönster är rätt så stora i storleken så valde jag att klippa till dem i stlk 110.


Jacka Key är från Ottobre som jag modifierat lite, men även detta mönster fanns inte i så stor storlek så det blev till att hitta ytterligare ett mönster som jag kunde modifiera så jag fick till en liknande jacka. Även denna jacka sydde jag i stlk 110, vilket visade sig blev något kort i modellen. Om man jämför byxorna och jackan så kan man faktiskt inte tro att de är tillklippta i samma storlek.

Mönster: Byxor från Ottobre nr5/2006, velourbyxa nr 26 i stlk 110 ). Jag har dock lagt ihop de båda styckena så jag slapp sidosömmen. Jackan utgår från ett Ottobremönster, nr1/2007, sweatshirtjacka nr 21, stlk 110 men men ändrad för att "polokragen".

Material: Limegrön velour från Hilco (NeaNobell) och mudd från E-slöjd köpt på syfestivalen.

Att tänka på: Jackan blev liten i storlek och framförallt för kort så den måste sys om. Skall använda något annat Ottobremönster. Satte bred resår i midjemudden på byxorna vilket fungerade bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar