fredag 23 maj 2008

Knäppning i sprund

Har ju utlovat lite information om hur jag syr min knäppning i sprund på raglanbody. Tidigare så muddkantade jag sprundet med två tryckknappar och med en längst upp (den gula), men tycker att denna lösning är enklast och ger bäst resultat.




Tillklippta delar där jag har tyg för att vika in i sprundet på framstycke och en ärm (tänk på att få detta på rätt ärm, vänster brukar jag ha). Sedan pressar jag på vlesiselin på "extratyget" så det håller för tryckknappar.





Jag kastar om kanten med overlocken men syr ihop delarna med vanlig maskin (stretchig söm) för jag tycker inte det blir bra att avsluta med overlock mitt på tyget. Skall jag ha dekorstickning på raglansömmarna så syr jag dess nu. Det gäller att hålla ut dekorsömmen så att stickningen vid öppningen kan fortsätta (se sista bilden)

Här ser ni hur delarna sitter ihop


En bild från avigsidan


Färdigt resultat. Här tycker jag inte jag fått till dekorsömmen riktigt bra utan den gör ett hopp åt sidan mellan dekorsömmen som är över sömmen och dekorsömmen som är längst ut på öppningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar