tisdag 8 april 2008

Ugglor - del 1

Jag anar att detta bara är kapitel 1 i en lång följetång. Iallafall så får ni resultatet av min stora kärlek (nr 2 på listan av kärlekar, tro?), och då är det inte Gabriel jag menar utan uggletyget. Bodyn har ni fått en tjuvkik på tidigare i samband med min visning i söndags. För övrigt så gick visningen bra - jag fick visa mina kläder, fick en hel del beställningar och har förhoppning om ytterligare beställningar på ingående. Ugglorna gjorde succé och jag bokat upp ytterligare några meter hos Jonny på Jofotex som jag skall åka och hämta i veckan. Några ytterligare kompletteringar skall även göras på bl a velour med tillhörande mudd, efter att ha fått beställning på velourdresser i både grönt och rött.


Här kommer iallafall mitt första uggleset, och jag blev mycket nöjd över resultatet. Bodyn är sydd i rött uggletyg med mörkbruna muddar. Jag har även dekorerat bodyn med dekorstickningar över sömmarna både vid raglanskärning och sidosömmarna. Vid halsens och ärmarnas muddar har jag istället använt tvillingnål för att sy ned sömmen, tycker det blir snyggast så. Knäppningen görs vid raglansömmen genom att jag klipper till tyget så det finns att vika in tyg som jag även förstärker med vlieselin. Denna lösning ger enligt mig snyggaste resultatet om man vill använda raglanskärning (vilket är min favorit).






Byxan är sydd som tajta leggings med bruna muddar i benslut och i midjan har jag använt ett brett resår. Detta resår sitter inte i en kanal utan sys fast med byxan enligt nedan beskriven arbetsgång. Ett sätt som jag tycker fungerar bra, det är både lätt att sy och resultatet blir snyggt. Enda nackdelen är att det är svårt att justera om midjan blir för stor/liten. Även byxorna har stickningar med dekorsöm både över mitt fram/bak-sömmen och i sidorna (dock inte över någon söm då byxbenen endast består av ett stycke). Benmudden har jag även den "stickat" ned med dekorsöm, vilket kanske är lite okonsekvent, där borde jag ha använt tvillingnål.


Arbetsgång midjeresår


  1. Klipp till lagom längd på ett brett resår. Klipp något mindre än önskat då resåret sträcker sig vid sömnad.
  2. Sy ihop resåret till en "ring".
  3. Nåla på det i överkant på byxans avigsida. Jag brukar mäta ut mitt fram/bak + sidosöm och nåla där för att få jämn "rynk"
  4. Sy fast resåret med en stickning längst upp med en stretchig söm.
  5. Vik ned resåret en gång och sy en söm i nederkanten på resåret. Själv använder jag dekorsöm.

Tre små misstag har jag gjort, men de går att leva med. Första misstaget var att jag inte tvättade tyget innan jag sydde bodyn, men det beror ju på att jag inte hann för att få klart den till söndagens visning (sydde ju den direkt på lördagkvällen efter Jofotexturen). Jag klippte bodyn i stlk 74, men den är nu en liten 68 skulle jag tro. Gabriel kan ha den och det fungerar ju iallafall att ha som visningsbody. De två andra missarna ryms på nedanstående bild. Jag sydde en dekorsöm över raglansömmen. När jag sedan granskade så insåg jag att det skulle vara snyggast om den gick ända upp till halsmudden som den gör på andra ärmen. Detta gör att det blir en stickning längst ut vid halsöppningens knäppning. Nästa gång skall jag tänkta på detta när jag syr den nedersta sömmen och dra denna söm lite mot "mittfram" så att sömmarna livar mot varandra. Andra missen är att änden på sömmen vid halsmudden tittar fram. Jag har börjat med att fästa mudden med några handsydda stygn för att tygerna skall ligga rätt när man börjar att sy. Det är annars svårt att få till det snyggt och det ena tyget brukar dra sig lite. Dessa missar är så små så jag kan nog kalla det att jag är helnöjd.



Namnlapparna har ja sytt fast bak på kläderna, i nacken på bodyn och på rumpan på byxorna.





Mönster: Bodyn är sydd enligt Ottobre Design nr 6 2007, storlek 62 i grunden men ändrad från omlott till helt framstycke med knäppning vid raglanskärningen. Bodyn är förlängd för att motsvara P.O.P´s stlk 74. Byxorna är sydda enligt Ottobre Design nr 4 2004, storlek 68

Material: Ugglor från Jofotex och brun mudd från Stoff & Stil.

Att tänka på: Hålla ut stickningen på raglan vid knäppning så att sömmarna skall "liva".

2 kommentarer:

  1. Vilket snyggt set!!! Bara älskar ugglorna. Vad för dekor som har du använt är det på en vanlig symaskin eller en coverpro?

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!

    Dekorsömmen jag använder är en av alla dem som jag har på min vanliga symaskin. Fungerar alldeles ypperligt i så stadigt och bra tyg som ugglorna, men i tunnare trikå så bubblar sig sömmen.

    SvaraRadera